NYHEDBREVE 2023

01.10.2023

Kristen har al det tekniske udstyr enhver mand kan drømme om……..

Nu er der også fejet på arealerne mellem togene, men også foran gitteret. 

Vi vil jo gerne at det skal begynde at være pænt omkring arealerne……

Der lakeres guld fortsat til alle udvendige sjove aggregater, og det gør ikke noget, at der også males lidt udenom.

Benny printer tekster til el-skabene, så vi ved lidt om de elektriske installationer.

Nu er der lys i ALLE lamper i restaurationstogene, og spændende bliver det at se dem lyse, i de mørke stunder.

Gert bejser stadig stolene efter at armlænene er fjernet, for at få mere plads i selskabstogene. Det er antallet af borde og stole, der tæller for den kommende indtjening……

24.09.2023

Her er vi på jagt efter en spildevandskloak, som efter kortet skulle være der hvor der graves………..men men den var der ikke. Heldigvis fik vi tilladelse fra myndighederne for at tilslutte os en anden kloak i modsat side.

Ole fra Ældre Sagen kom og bookede et nyt foredrag om vores togprojekt.

Tage Larsen er en frisk fyr på den anden side af de firs………og havearbejde kan han fortsat. Vi fik ryddet hele siden ned mod spildevandsanlægget af både buskser og græs.

Ja kortene blev gennemgået mange gange, men der er bare ingen kloak der!!!

Billedet taler alle sprog……..

må en gang i mellem godt nyde en øl eller Cola………..efter dagens dont.

Kedeldragten passer skam stadig, og Karsten fik hjælp med listerne, og det var godt at han var sjakbejsen.

Vurder selv resultatet

Messing på soklerne taler deres eget sprog ikke???

16.09.2023

Risterne på siden af togene skifter fortsat farve. Guldfarven kommer til at passe til de stafferinger vi får lavet hos Nonbye med vores logo og navn. Vi kikker meget på Orient Expressen udvendige udtryk, og vi har en masse billeder af denne.

Soklen til lampen, glasset, pæren, mønstret på tapeterne og gardinerne matcher. Er det stort? Glem ikke det fortsætter med billedet og billederammen……….og mahogni farven i træet.

Messingpladerne bliver nu leveret af Boldsen A/S, og nu bliver alle 4 togvogne beklædt med messing på gulvlisterne. En dyr løsning? Ja, men resultatet er storslået.

Tage fik klippet græsset mellem togene, og kommer igen for at fjerne bombærbuskene ned mod rensningsanlægget. Kim Bilde mener at der bør være en kloak, som gør tilslutningsarbejdet meget lettere, og dermed også billigere.

Per havde besøg af Aktiv Fritid mange deltagere i torsdags, og de fik oplevelser både til synet og hørelsen. De har været meget tilfredse for der kommer et nyt foredrag, for dem der ikke kunne deltage…….

Henrik Lind og hans gamle venner fra RT fik en rundvisning i togene efterfølgende med en præsentation om vores projekt. Desværre ingen billeder…….

Samme dag havde vi igen et konstruktivt møde med Steen J., der gav tilladelse til at vi tilslutter os kloakkerne, både med spildevand og regnvand.

Vi får tegninger over vandtilslutningen.

Vivi kom forbi og hilste på, og vi lovede at vi laver en måneds status på alle ansøgninger og tilladelser.

10.09.2023

Normalt starter vi med billeder fra de arbejder, som er udført i togene i ugens løb.

Dette uges brev starter med Poul’s video nr. 14!!! Der skal lyde en mega stor tak til dig Poul for dit store engagement gennem årene, og tak for alle de billeder og videoer du har optaget. Dit klippearbejde er på højde med de store mediestationers kvalitet!

13 videoer på YOU TUBE:

Her er den nyeste – nr. 14:

Et dejligt og varmt klip om Palle, som altid bar den orange kedeldragt……….og ren var den aldrig…

Alle udvendige riste har skiftet farve fra aluminium til guld, takket være Erik, hvis ide det var……og ideer er kun gode, hvis de gennemføres!

De grimme gule lygter er frisket op med en special farve, som gør at de ligner nye alle sammen. Spændende at se om vi kan få strøm til dem, men mon ikke det lykkedes med de mange specialister vi har i folden.

Svend Åges trappetrin kan bruges til mange ting ud over at fungere som indgange til togene……

Stolene fra Sverri får fortsat en kærlig hånd, også efter at de har mistet armlænene…. “Vi må ikke senke standarden, den må være norsk”……

Messingplader skæres til i selskabstogene til soklerne ved baren og andre steder. Igen er der synergi mellem togene, og standarden er sat!

Et udklip fra FB indlæg af:  (og læg lige mærke til guldristerne)

Bjarne Knud Abel  · 4 t.  ·  

Tidligere var de internationale tog sammensat af et blandet vognmateriel og ofte med vogne fra de lande togene kørte til. Og så var der de blå sovevogne fra det internationale sovevognsselskab = Companie des waggon lits et des grands express europeens.

03.09.2023

Og nej, det er ikke en MU-samtale de 2 mænd har…….Bordets højde og stole unden armlæn skal testes, og begge dele bestod prøven.

I lørdags afholdte Per et foredrag om vores togprojekt med hans store viden om arbejdets omfang. Dejligt at der fortsat er rimelig stor interesse blandt Randrusianerne, men ikke blot  fra lokalområdet, sandelig nu også fra Sverige. Landet har et magasin der hedder “Motorvagnen”, og de har bedt om materiale og billeder til deres næste udgave. De vil også gerne besøge os på et tidspunkt.

Dørerne til førerhusene skal males på bagsiden 

Har Erik været på fisketur? Nej, det har han ikke – for så ville fisken være større……

27.08.2023

Vivi står foran vores lille lager af grus…

….og nej det er ikke meningen at hun skal til at bruge skovlen. Vi søger en lille Minigraver, så……

Et pudsigt billede…..

Så er det de udvendige håndtag der skal behandles, en mindre opgave, men med stor betydning for det samlede indtryk af togsiderne.

Vi arbejder ikke med halve mennesker……..

Dørerne bliver nu malet indvendigt med farverne beige og vores kongeblå farve af hold Bent, hvor vi desværre ikke har billeder fra. Det er stadig linoleums lister ved indgangene der skal optimeres.

Her er en artikel af Jernbanens Venner, Knud Abel:

Legendariske Aage Rasmussen tegnede en del plakater til Statsbanerne og lyntogsplakaten fra 1937 er nok et af hans mesterværker.

Et lyntog kommer susende mod beskueren med spedometerets runding hængende som en glorier over fart vidunderet. Nålen peger i rødt på 120 km i timen. Der skrives historie med denne plakat der fortæller om ydeevne, lynets hast og teknikkens fremskridt. Med indvielsen af Lillebæltsbroen og Lyntogets fremkomst går DSB nye tider i møde

20.08.2023

Denne unge mand, BASSE,  stak hovedet ind, mens jeg havde møde med direktøren fra Bravida, og Holger Randers, der kom lidt for tidligt.

Ingen vidste at Michael Søndergård havde sendt en bil med 200 m sand ud til os, og der er mere der hvor det kommer fra, siger Michael. Indrømmet jeg blev lidt stresset.

Men – tak af hjertet til Johs. Søndergård.

Bare rolig – Karsten har IKKE tabt hovedet.

Vores aluminium rullestillads er blevet stjålet, og Bravida er sat på opgaven med at finde videoklippet med de uanstændige……..Derfor må den lille trappestige benyttes.

Der var arbejdsmøde i gruppen med Scandia Ekspressens Venner i onsdags i larm på cafeen, hvor opgaverne alligevel blev fordelt mellem alle.

Der ansøges nu om fondsmidler til ELRO Fonden, hvis arbejde ligger i gode hænder hos Palle, Vivi med René og Søren som sparringspartnere.

Holger Randers’s søn Niklas har overtaget firmaet nu i 3. generation og fik set på opgaven med kloakeringen. (det er den unge mand i midten)

Kim Bilde (Lis’s søn) var også forbi dagen efter, og han mener, at der er et kloakdæksel tættere på restaurantionstoget, end den kloak vi fandt ved siden af selskabstoget. Samme dag skrev han til kommunen og at grave max. 3 meter. På Dronningborg Maskinfabrik har han fået lov, så……….

Tage L. fik fjernet de stikkende grene fra brombærerne, fordi Kim mener at dækslet ligger under disse.

Sammen passer vi på Danmarks Kulturarv //

I Kuben Management fortsætter vi arbejdet i det kulturelle spor. Vi er stolte af endnu engang at kunne bidrage til at sikre fortiden til fremtiden. Denne gang bistår vi Danmarks Jernbanemuseum i forbindelse med opførelsen af deres nye togmagasin i Marslev.

Danmarks Jernbanemuseum har i dag deres samling af lokomotiver og vogne stående flere steder landet over, men ønsker at samle dem under ét tag. Derfor opfører museet et nyt togmagasin i Marslev, kun 12 km fra Odense.

14.08.2023

Sidste lørdag var vi til en forrygende fest hos Sverri, der fyldte 70 år, og Sten Fisker der fylder år i september. Teltet vi lånte, da vi fik folie på togene i Hal K, var slået op i haven, og der var dækket op til 250 personer.

Grillpølser med kartoffelsalat kl. 14.00 og helstegt pattegris kl. 18.00 krydret med en masse øl, vin, og 4 bands, hvor det sidste sluttede ved 24 tiden. Specielt Peter Vildmand tog mange kegler, og hans stemme kommer tættere og tættere på Kim Larsens.

Vi gav et pænt økonomisk bidrag til de mange hjælpere, der gjorde at ingen manglede noget i de mange

timer, hverken af tørt og vådt!

Fantastiskt arrangement – og tak Sverri & Sten.

4 øjne og hænder skal der nogle gange til, for at færdiggøre arbejdet, her i den blå saloon……

Har den røde saloon stil eller hvad? Ideen med skillevægen er særdeles god?

Inden arbejdet skal udføres er det vigtigt at se nøje efter, inden værktøjet tages i brug….. 

Takket være det nordiske samarbejde får stolene fra Sverri, en sidste overhaling. Dejligt at se at Gert stadig er i god form, og at han ikke har glemt færdigheder ved at arbejde med træ.

05.08.2023

Så er vi tilbage igen, i håbet om at ALLE har haft en god velfortjent ferie.

Hvad sker med vores nye stole til selskabstogene?

Det har vist sig, at de fylder for meget med armlæn, da stolene vil stå tæt sammen for at få så mange som muligt til at sidde ved selskabsbordene, måtte armlænene saves af.

Men kan de så holde til stor vægt? Det ved vi desværre ikke – førend rigtige mænd tester stolen med 

Denne mand fik en ideel ide, som virkelig løfter de flotte togsider ret meget……. Der bliver kræset omkring de sidste opgaver ved renoveringen.

Karsten elsker at lave de mindre opgaver, såsom at montere trædeskinnen ved opgangene. Ikke desto mindre indtager denne opgave det højeste sikkerhedsniveau!

Det går fortsat fremad med montagen af linoleum pladerne, som efter maling bliver monteret med Karstens skinner.

Dette billede er faktisk rigtigt smukt af vores togsæt. Utroligt så populære de var hos tog entusiasterne……..

22.07.2023

De gemte billeder var fra DSB’s centralværksted i Kbh. hvor IR4 togene gennemgår en total renovering, som går noget hurtigere end vores……De har nu også 15 personer til at arbejde på togene på fuldtid, og bankkontoen var fuld af penge fra starten af. De er også fri for 2 store Corona perioder og en DR optagelse.

Vores arbejder har endvidere været meget mere kompliceret, så…..

Poul var i Sporbyen med sin ven – med den store og dyre drone.

Se lige de fantastiske billeder.

Og har har vi Scandias måske mest succesfulde tog, de er i hvertfald på top 5 listen………

09.07.2023

Der er desværre ingen billeder fra den knuste rude, der nu er skiftet af Hold Bent i torsdags, for heldigvis havde vi ekstra ruder på lager.

Kristen limer fortsat trappe opgangenes trin, der efterfølgende får deres aluminiumsskinne på hvert trin, for sikkerhedens skyld. 

Benny trækker et ekstra kablet i selskabsvognen, så vi får plads til 3 – 4 individuelle strømdæmpere, for det er vigtigt, at der er fuld strøm på over baren, når lyset dæmpes i vognene. Vi skal jo kunne måle den rigtige mængde alkohol i de mange kommende drinks, der skal laves i denne vogn.

Dørkarmslisten fastgøres, men læg mærke til nødstops håndtaget, der lige som alle de andre knapper og håndtag er færdig monteret.

“Tung i arbejde” gør det han er bedst til, nemlig at støvsuge…

Kloakmesteren Wøhlicke besøgte os i onsdags for at give hans besyv med tilslutninger til spildevand og regnvand. Hans råd var de samme, som vi fik dagen før, af Romalt Maskinstation.

Så er der meldt – SOMMERFERIE!!!!

02.07.2023

Mandag aften var en vigtig aften med den stiftende generalforsamling for Scandia Ekspressens Venner, som blev afholdt hos vores venner i Højhuset, Ankomstsporet 4 i Sporbyen. Som I kan se fandt møder sted i deres Orangeri.

Sørensen Søren, Baunsgaard Palle, Jensen Jannie, Holk Vivi, Jensen Bjarne og jeg selv fik gennemført den lovligt indkaldte forsamling, og nu kan vi komme igang med de mange forskellige aktiviteter, der venter os efter sommerferien. Ansøgninger til fonde, opstart af samarbejdet i projektet med Østjyllands Museum m.fl., omdeling af foldere, aktiviteter på de sociale medier, blot for at nævne nogle aktiviteter. Derfor et det godt at vi har 2 suppleanter til at stå i baggrunden.

Tak for den store interesse………

Læg mærke til hvordan gulvtæppet passer til hele interiøret..Klasse og tak til Wilton Tæpper i Herning.

Mange vil glæder sig over variationen ved interøret i de 4 togvogne, som her! 

Mange vil glæder sig over variationen ved interøret i de 4 togvogne, som her! 

Nye stole blev indkøbt til selskabstogene, som er en smule bredere, end i den røde saloon, men stadig med læderpolstring.

Indgangene får først lagt linoleum på trappetrinnene, og dernæst kommer den skridesikker skinne på hvert trin. Sikkerheden skal være i TOP.

Det er finesserne, der sætter prikken oveni det samlede indtryk….

Bordpladerne er hjemmelavet, men stellet har vi købt, og resultatet er den bedste løsning, fordi målene på bordene passer lige i skabet til selskabstogene.

Med det buede tag kommer både toilettet og de 2 køkkener til at ligne en godsvogn. De er bygget i moduler, som eventuelt kan flyttes, hvilket vi IKKE håber, hvis Miljø Broen kommer i Randers centrum.

24.06.2023

Ugens store arrangement var vores sommerafslutning, som blev holdt på caféen i torsdags.

Vi skulle lige have de sidste kunder betjent, inden vi kunne dække det store bord til de 15 fremmødte. Ventetiden blev brugt som her til hyggelig samværd, og helst uden væske tab.

Så kom der lys i de fine lamper i selskabstogene, og der skal nok monteres en lysdæmper, men de er meget dekorative, og giver et fantastisk lys.

Barstolen får lige en lille pudsning, inden den formodentligt skal bejses.

De sidste gulvtæpper blev skåret til i Polles hal….

…og resterne er ikke store. Utroligt at tæpperne lige passede til stregen.

Polle & Inger var i Sønderjylland, og derfor kunne vejen lægges forbi Vojens, hvor Erik Jessen havde sagt, at der lå nogle jernbanesveller, som eventuelt kunne bruges til afskærmning til den kommende perron.

Standarden var desværre for ringe………Vi bliver sikkert nødt til at købe de dyre L-sten……..

23.06.2023

Så nåede vi mere end 10.000 all-time views på vores hjemmeside, og det er vel og mærke med et reklamebudget på > 1.000,- dkr.

En speciel tak til Jørn Bjerre for dit fortræffelige arbejde!!!!

Gert fik besøg i mandags af en tidligere kollega på karetmager værkstedet, hvor han med stolthed kunne fremvise noget af hans lakeringsarbejder på togene.

De var begge enige om, at det man har lært på Scandia – glemmer man aldrig”.

Årh nej………Har Randers dog virkelig brug for en ny troende, der bruger tæpper som underlag????

Den sidste del af montage arbejdet fra Dansk Carport System, blev gennemført i ugens løb, nedløbsrør i aluminium, de sidste bolte skulle skrues fast. Der skal gå 1 uge førend støberi arbejdet er størknet. Herefter bliver taget lagt på, og så skal den “rigtige” opbygning af toiletterne endelig påbegyndes…….

15.06.2023

Vi har stiftende generalforsamling i Sporbyen, Ankomstsporet 4, for foreningen “Scandia Ekspressens Venner” mandag den 26.06., og jeg forventer, at de opstillede 5 medlemmer bliver valgt til bestyrelsen – så er vi igang officielt.

Vi er færdige med at renovere det ene togsæt, og mangler mindre ting i det andet. Byggeriet af toiletter er påbegyndt, og bestillingerne af de 2 køkkener kommer, når vi har fået erfaringer med bygningen af toilettet. 

Vi arbejder stadig på afskærmningen af perronen, så kommer kloaktilslutningen, og så lægger vi fliserne.

Lad os starte op igen efter sommerferien i vores lille projekt, og der er faktisk sket noget, selvom vi ikke har mødtes, som trækker i vores fælles retning.

I får lige lidt billede materiale fra sidste uge brev.

Kære alle,

For første gang bliver vi nødt til at dele ugebrevet i to, fordi der er sket så mange ting i denne uge, som ikke kan sendes i en mail.

Vi starter med det måske flotteste billede af vores tog. Det ligner jo et billede af et modeljernbanetog.

Og bemærk lige hvordan gardinerne matcher undervognens PAVA i farve. Har det klasse????

 I dag søndag monteres skelettet til toiletterne af Dansk Carport System. Læg mærke til tagets udformning, jo det kommer til at minde om en godsvogn – med vilje selvfølgelig.

11.06.2023

Se Poul’s fantastiske YOU TUBE video. Tryk på billed!

Det var nu bordpladen til den røde saloon, som her får en afrundning af kanterne.

Disse 2 venner nyder en øl efter at de hentede gulvtæppet til selskabstoget, hos Wilton i Herning, på cafeen.

Poul Erik lagde lager til for opbevaringen, og 4 mand kunne løfte det ned fra traileren……

Så blev trøjerne hentet hos Brejnholdt, flest i XXL, for at sikre at de ikke sidder for stramt på drengene.

Her beundrer Poul Erik PAVA behandlingen, og har bemærket af feltet under ruden skal males igen. Der opstod løbere, mens vi malede det i hal K. Sådanne små fejltagelser kan vi altid senere rette op på.

Der blev arbejdet både lørdag og søndag, og mon ikke at tæppet tager sig anderledes ud, når der kommer møbler i selskabstogets “stillekupe”.

Uden vand er det umuligt at støbe, og da vi ikke har adgang til vand, så var Kristen og Per hurtig til at finde en løsning med skraldevogne, for de er fyldt med vand.

Gårsdagens skære arbejde forløb perfekt, og det afskårne gulvtæppe blev taget med efter skærearbejdet. Så kunne det nemlig pålægges………

Det er næsten lovligt at fragte de 3 guldtæpper til Sporbyen.

03.06.2023

Her er vores “nye mand” Erik Daae, som startede i mandags. Han har en spændende fortid, så bare spørg ind til den. I finder hurtigt ud af, at han ikke er mundlam…….

Det tog ikke lang for Erik af komme igang med arbejdet i at skære pladen til. Den bruges til afdækningen af gummi membranen mellem togene.

Salonen er klar til guldtæpperne, som ankommer på fredag………

Grafittien er fjernet på dette vindue, og skal erstatte vinduet, som blev ødelagt sammen for nogle måneder siden. Vi er glade for at vi fik hentet nogle ekstra vinduer inden de sidste MR blev skrottet.

Venter stadig på svar………
Hej Peter Rasmussen,

Vi har modtaget din forespørgsel om booking af billetter til Koldkrigsmuseet REGAN Vest.Vi får mange henvendelser i øjeblikket. Din forespørgsel vil blive behandlet hurtigst muligt. 
Tak for din tålmodighed 
Med venlig hilsen
Nordjyske Museer

Der dukker hele tiden billeder op på FB fra de stolte MR tog.

Ferie i ugerne 28, 29 og 30 – 2023.

29.05.2023

I tirsdags i sidste uge fyldte Poul Erik Køpke 80 somre, og der var åbent hus på privatadressen.

Han modtog denne buket med følgende tekst:

Kære Polle.

I dag er dagen DIN, og vi takker dig for den du er. Buketten  skal ses, som en tak fra hjertet fra os alle, og som på ingen måde kan stå i den målestok, for det du har ydet!

Kærlige hilsener fra Drengene i Togene, Ivan, Kurt, Rikke, Jørgen & Peter.

PAVA Centret i Farsø, som ejes af Steffen, sendte sin søn til Randers for at sprøjte undervognene med PAVA. Her er han ankommet og er startet på opgaven i det gode vejr.

Der skulle dækkes af, så den fine folie ikke blev malet med PAVA.

Skulle det ske alligevel, må der tørres af med en speciel fjerner….manuelt. Og nej det er ikke Per’s lyserøde tørklæde i en ny stil…..

Resultatet er storslået. Tænk at der har en så stor betydning.

Vi får ofte besøg af personer, der er interesseret i at følge med i vores arbejder, og ugen bød igen på besøg. Denne gang kommer der sikkert en ekstra frivillig, som kan arbejde med træ. Det giver stor mening, når toilettet skal bygges. Dansk Carport System fik ordren i ugens løb, og de er gået igang med deres arbejde.

De 2 nordmænd har en ting tilfælles udover deres nationalitet……..De er begge meget fingrenemme især med træarbejder.

Så er ryddet op, og faktisk er salonen klar til at guldtæpperne, som hentes fredag den 09.06.2023 i Herning af Poul Erik og Peter.

Den flotte konstruktion som forbinder togene, og erstatter gummi menbramen, som om vinteren vil skabe en kuldebro ,er nu blevet malet i tagets farve…….

Vores fotograf Poul har en ven med certifikat til at flyve de større droner, hvilket fotoet fortæller …..

20.05.2022

Billedet er fra mandag morgens sammentræf. 

Det er meget fascinerende, at stemningen altid er meget høj, og det tager faktisk kun et par sekunder, at nå denne højde. Det samme gælder også tirsdagsholdet, hvor der desværre ikke er billeder fra deres arbejder.

Rikke kom forbi for at hilse på nogle af hendes gæster fra sidste års besøg, hos hende i Brussels.

Tirsdag aften kl. 19.00 afholdte vi det første officielle møde i Scandia Ekspressens Venner på caféen, hvor formålsparagraffen blev vendt frem og tilbage. Der blev fastlagt en dato for den stiftende generalforsamling, som afholdes torsdag den 29.06. kl. 18.30 på Ankomstsporet 4’s fælleslokale.

En mulig kasserer har ligeledes meldt sig, samt formandsposten venter på et muligt tilsagn. Der skal ligeledes vælges en dirigent til mødet, så alle formaliteter bliver overholdt. 

Måske skal vi sætte denne garderobe plade i produktion? Den passer ihverfald helt perfekt i selskabstoget.

Det er tæppe resterne fra det andet tog, der passer særdeles godt til den beigefarvede saloon. Vi smider selvfølgelig ikke sådanne dyre gaver væk fra Wilton Tæpper.

Der skal selvfølgelig støvsuges efter pålægningen, og ganske heldigt at Kristen osse kan lægge gulvtæpper.

De bliver pladseret med mellemrum på “mahogni pladerne” for at give disse et løft, på samme måde, som i vores forbillede: Orient Expressen!

Utroligt hvad farven guld kan skabe i sprayform til disse flotte dekorationer.

Listerne i guldfarven danner en flot afrundning af gulvtæppet og linoleumsfliserne. “Man må sno sig – og heldigvis er Karsten stadig adræt……. 

I dag fik vi besøg fra Boston, hvor Alexander – til venstre – fik set resultatet af flere måneders flid. Mads og hans søn Felix var alle imponeret…… Nu ved Felix så, hvad han skal være når han bliver stor; lokofører…… 

Alle jernbane entusiaster elsker “Sølvpilen”, som blev givet til Polen for mange år siden…..efter velfortjent tjeneste i DSB’s regi. Her kommer toget til sin ret med en 10% stærk Belgisk øl.

14.05.2023

Så kom 2 af de gamle drenge fra Hold Bent på besøg, som starter igen…….Poul Erik og Pauli har også været der, for at se på de kommende opgaver, vinduer skal skiftes i begge tog, og finishing touch med malingen udvendig skal udføres. 

Der er lige kommet nogle LED pærer i den blå saloon til at styrke lyskilden.

Kristen fortsætter med at få indgangene klar, inden metalskinnerne skal monteres, så sikrer vi skridesikre trin – i al slags vejr.

Baren i den blå saloon tager sig fantastisk ud…….

El-arbejdet har taget megen tid det sidste år, primært med belysningen…….Godt at vi er dækket ind med medarbejderen, der bare kan deres kram.

En ekslusiv knagerække er ved at være færdig…….

….men ikke før den sidste pudsning er færdig.

Vel mødt til en spændende uge.

I sidste uge havde vi et møde med Jakob fra Ingeniørfirmaet Reeholm & Bredahl i hans nye lokaler i Jernbanegade, hvor Anna, Per og jeg diskuterede tilslutningen af kloakker, efter at den nye oversigt over samme var fremkommet.

Anna laver en rentegning, som skal sendes til Teknik & Miljø for den endelige godkendelse.

06.05.23023

Vi er flere der er glade for at det er Kristen, der udfører denne øvelse, og ikke Karsten. Flot flot – men det bliver nu aldrig et krav til de mange frivillige.

Vi er flere der er glade for at det er Kristen, der udfører denne øvelse, og ikke Karsten. Flot flot – men det bliver nu aldrig et krav til de mange frivillige.

Vi vurderede at gummimembranen mellem togene nok ikke vil holde efter flere år, men også at den kuldebro, der vil opstå om vinteren, ville ikke gøre noget godt. Derfor er der blevet arbejdet hårdt på denne opgave.

Vi glæder os som små børn til at pærerne monteres i lamperne, og at det bliver mørkt, så vi kan se effekten af denne smukke belysning. Vi når aldrig samme niveau som “Orient Expressen”, hvilket ej heller har været målet, men vi er stadig mega stolte over det generelle niveau, vi har opnået!

Vi hænger selvfølgelig ikke blot en bøjle op for overtøjet, men pakker den ind i en flot mahogni afblænding.

Gulvet omkring baren i selskabstoget er ved at være på plads, med den linoleum vi fik sponseret af tømrermester Jan Jensen…….. TAK Jan!

Vi vurderede at gummimembranen mellem togene nok ikke vil holde efter flere år, men også at den kuldebro, der vil opstå om vinteren, ville ikke gøre noget godt. Derfor er der blevet arbejdet hårdt på denne opgave.

Og her er det flotte resultat …….

Små detaljer er bragt til udførelse i dette flotte område i den røde saloon. Faktisk er det smukkere end smuk!

Vi skal have et sted hvor vi kan rode lidt med byggematerialer, for det skal jo være låst inde. Det vil nu ikke tage mange minutter at rydde op i byggerodet.

Endelige kommer der et billede af MR togene, som er VORES…….

Jernbanens Venner

Bjarne Knud Abel  ·   · 

Køge station i en stille aftentime. Mr toget fortsætter mod Næstved og ovre bagved holder Østbanens tog mod Hårlev.

Engelske sovevogne.

British Railways bestilte i 79-80 202 nye sovevogne som leveredes fra 1983. Imidlertid var der sket ændringer omkring en opdelig i flere divisvioner så der blev slet ikke brug for så mange vogne. DSB lejede 10 vogne i perioden frem til 1993 hvor man regnede med at Storebæltsforbindelsen var klar. Sovevognene skulle køre parvis med de danske liggevogne.

De engelske sovevogne var udstyret med automatkoblinger med fik monteret en normal kobling i den ene en…

Se mere

29.04.2013

Selvom vi ingen billeder har fra sidste uges besøg af medarbejdere fra Teknik & Miljø fra Randers kommune, så skal vi ikke glemme deres vigtige besøg. Det var Susanne fra Sporbyen, der havde arrangeret det, og ud over at se Sporbyens mange aktiviteter, så ville de også gerne se togene.

Den medarbejder som sidder med vores sag om en forlængelse af tilladelsen for pladseringen i Sporbyen var med. Per K. tog sig hjertelig af hende. Vi afventer stadig på svar fra vores ansøgning om forlængelse.

Det kræver koncentration at bore hullerne til de fine ny indkøbte lamper til selskabstoget. Diameteren skaber ingen problemer, men afstanden kræver, at der bores rigtigt 1. gang.

Det kræver koncentration at bore hullerne til de fine ny indkøbte lamper til selskabstoget. Diameteren skaber ingen problemer, men afstanden kræver, at der bores rigtigt 1. gang.

Der går en del kabler til dette arbejde, men heldigvis er dette arbejde i gode hænder.

Se lige hvor smukt lamperne og de mahogny lignede konsoler tager sig ud. Spændende bliver det at se lamperne lyse om aftenen. 

En god kending dukkede op… og blev budt til dans. Det er da en velkomst der siger mere end ord.

Indgangene gøres klar med vores gulvpaneler, og der kommer en skridesikkerliste på hver enkelt trin.

Bordpladen kan bruges til mange ting…….

Her bruges den af Gert til hans bejdsningsarbejder…og her monteres de efter tørring.

…og her monteres de efter tørring.

Stephan fandt tegningerne over kloakkerne, som blev videresendt med det samme til Anna & Per. På torsdag i den kommende uge har vi et fælles møde med Jakob Keller i deres nye lokaler i Jernbanegade. Spændende at se hans forslag til vores tilslutninger.

Hvor er det dejligt at DSB meldte sig ind med positive budskaber for lang tid siden. Her en en ny i denne uge. Enorm efterspørgsel på ture til Hamborg. DSB fordobler ordre hos spansk togproducent

Tilbud fra Skagen Beton på 600 m2 fliser. 30x30x5 cm.

“Det er Mejer” sagde stemmen i den anden ende af mobilen. “Det er flyttemand Olsen” sagde den anden stemme, og så blev det leet i stor stil!

Der er som sagt mange måneder at skabe kemi mellem kunde og leverandør, og nu er Mejer kommet på listen over sponsorer, fordi Skagen Beton A/S yder os en rabat på 32%. Betalingsbetingelserne er i orden, og de henter EURO pallerne, når de er tomme!

23.04.2023

Ugen fik en travl start.

Først med besøg af Daniel, som talte om forskellige løsninger til toilet forholdene i en en eller 2 containere. Pt har de ingen brugte i Randers til salg/leasing, men moderselskabet i Bremen får nogle stykker i næste måned.

Vi får tilbud på 2 stk. som vi afventer.

10 politifolk fra Randers station besøgte os, fordi Daniel, som er Jørgens svigersøn, havde arrangeret turen. 

De blev godt modtaget med en fantastisk foredrag om projektet holdt af Per, krydret med lidt bespisning. Spørgelysten var større end stor!

Byggemøder har vi ikke haft mange af gennem tiden, men her ses nogle af mandagsholdets medlemmer holde et møde – i solskin.

Lampen sættes op, og selv om Benny har gang i montagen, så er sikkerheden for at den sættes rigtigt op stor.

Her ses det færdige resultat – flot ikk’?

Der spartles fortsat ved indgangene, så gulvfolket kan lægge belægningen på. Der må ikke trædes i den våde cement, for så skal Kristen blot lave det om igen og igen……….

Lille spejl på vægen der – hvem er den kønneste mand i toget her?”