NYHEDSBREVE 2022


09.08.22

I torsdag sagde vi farvel til Nina i Assentoft kirke på en meget værdig måde. Når man deltager i en sådan ceremoni er det svært at synge rent på sangen “altid frejdig når du går”……..Andre senere bisættelser dukker pludselig op i hukommelsen. Det gør ikke stemmen klarere.
Vi lover dig Svend Åge at tage os godt af dig i den kommende svære tid med afsavn og sorg, men husk på, at en ny stjerne blev født, som nu lyser på himlen sammen med mange andre stjerner.

Forruden blev pakket fantastisk ind af disse 2 unge mennesker, og lagerets  rydning er godkendt af Stephan.

DSB har en masse informationer på de sociale medier om lakeringen og folieringen af deres mange S-tog.
Om I kan se disse link håber jeg. 
Der et bygget en speciel malerkabine i København, kun til den anledning.
https://www.linkedin.com/feed/
DSB 17,365 followers 4h • Edited • 4 hours ago
Her ser vi søsteren til vores 2 togsæt køre på en strækning på Sjælland…….

30.07.22

Kære alle.
Efter længere tids sygdom måtte Svend Åges Nina opgive kampen mod kræften i går. Sygdommen har fyldt meget hos os alle, og selvom døden indtraf for tidligt, må vi altid huske på, at de mennesker, som har fået mest ud af deres liv, ikke er dem der har levet i hundrede år, men derimod dem som har levet i hvert minut………
Vi vil altid stå dig bi Svend Åge……….

Vores tog entusiast Klingenberg, senior, og Jytte fik besøg af Jørgen, Rikke og jeg i denne uge, og hans modeljernbane er altid imponerende. Selv efter mange selvsyn dukker der nye ting op, små som store.
Vi kommer tilbage med nogle forslag til dage til jer, der ikke har fået den oplevelse, tilført en tur med hans 3,5 km lange togbane i baghaven med de mange rekvisitter, såsom en western saloon med servering af øl og Jägermeister…….

HVB – Hedelands Veteran Bane, med Bent som æresmedlem er ikke sket ikke på grund af denne togvogn……..

….. men derimod af hans store arbejde i deres opbygningsfase for 50 år siden.
Nordens største spejderlejr blev afholdt i Hedeland med ca. 30.000 deltagere fra 29 lande…..
2 videoer sendes senere i dag.
Fortsat god sommer…………

20.07.22

Så er lageret blevet tømt for vore remedier og takket været Polle’s leje af lastbil…… lykkedes det at flytte døre og vinduer som vejer godt til på pallerne…….
En STOR tak til jer som hjalp til!!!!

DSB er vore togvenner, og pudsigt nok fremgår vores projekt stadig på deres FB profil. Det er vi da faktisk lidt stolte af!
Benny, Jørgen og jeg glemmer ikke da 5051 fik den røde folie på i Århus. Det var dengang Damgård Jensen pålagde den, men billedet er taget senere efter at vores leverandør Nonbye fra Odder fik lagt en ny folie på, da den gamle ikke sat fast!

11.07.20

Allerførst en hilsen til Per Christian i håbet om bedring og styrke. Han var på ferie på Samsø, men måttet flyves til et sygehus på grund af vejrtrækningsproblemer. Han er heldigvis udskrevet igen, og er i bedring.
I fredags havde vi en meget hyggelig eftermiddag på caféen, selvom vi manglede Karsten, Per og Pauli. Det lykkedes alligevel at holde humøret højt.
Jeg skal undskylde for ikke at have lyttet til jer noget før, med hensyn til min deltagelse i jeres arbejde i Sporbyen, selvom Jørgen har overtaget min rolle. Det bliver der rettet op på efter sommerferien. En af de første opgaver i uge 34 bliver at gennemgå begge togsæt minutiøst for mangler, og der tages fotos og laves en beskrivelse af de manglende opgaver. Denne oversigt ophænges i togene, og så kan I skrive jer på de opgaver, som I ønsker at udføre.
I er nået meget langt med renoveringen af de 4 togvogne, med et arbejde der er særdeles flot – og tak af hjertet for dette.
Her kan I se hvor glade I var:

Her diskuteres om lager flytningen, som allerede er igang. I morgen tirsdag fortsætter den med 2 trailere og armkræfter.

Der skal ryddes op på arealerne inden vi påbegynder bygningen af perronen……….

Benny fortsætter hans uvurderligere elektriske arbejde, her med opsætning af kontakter.

Jeg ved at nogle af jer vil arbejde lidt i sommerferien, som I selv arrangerer, og andre vil holde en lang sommerferie. 
Vi ses i uge 34 – god sommer til ALLE!

03.07.22

Vi skal have flyttet vores lager senest den 01.08., da nedbrydningen af den gule hal påbegyndes.
Vi har 2 scenarier. Den første er en midlertidig løsning, og den anden er en mere permanent løsning. I begge tilfælde skal vi have ryddet op med en hård hånd.
Har I ideer til løsningerne er I velkomne til at kontakte mig?

Så er “tapetserer holdet” gået igang med den sidste togvogn, og ingen tvivl om, at det er en svær opgave på grund af det mønstrede tapet. Når man nu kender sine kolleger gennem mange år, så gør det opgaven nemmere.
Billederne taler deres eget sprog. 

Efter en god arbejdsdag – må der gerne nydes en sommerøl.

Måske GOD Tour de France………..

25.06.22

For at imødekomme alle ønsker, så holder vi i år en længere sommerferie end vanligt fra mandag den 11.07. i uge 28 til søndag den i 21.08. i uge 33.
Efter jeres ønske kan I selv koordinere at arbejde i denne periode, og I ved hvor nøglen ligger til togene.
Vi holder sommerøl på cafeen fredag den 08.07. kl. 15.00, og I behøver ikke at tilmelde jer, bare kom……….
Vi starter hos Per Christian efter sommerferien med lidt øl & pølser, hvis han giver grønt lys………..I hører nærmere herom.

Dette billede giver et lille indblik i fremtiden grønne arealer………

Hvor er det dog fantastisk at vi har fået så flotte lysekroner……….som Per & Benny fik hængt op på de rette steder.

Dette billede viser hvor flittig Gert har været gennem en længere periode……

Det er altid godt at have nogle at diskutere med, hvordan opgaverne skal udføres. 
En stor ros til jer alle, for vi havde jo ingen erfaring med, hvordan vi skulle renovere togene. Resultaterne i de 4 togvogne taler jo sit eget sprog!!!

20.06.22

I næste ugebrev finder vi ud af hvornår vi holder sommerferie. Juli måned er selvfølgelig på ønskelisten, men også juni og starten af august er nævnt.
Vi laver det igen på samme måde, så er der nogen der gerne arbejde i ferie perioden, så finder vi en måde hvorpå I får nøgler, og kan selv koordinere, hvem der kommer på udvalgte dage.
Ugens arbejder taler sit eget sprog med disse billeder:

Indrømmet. Jeg har 2 gange indenfor 2 uger været en lille miljøsvin, når man læser denne annonce fra vore venner. Efter “Jet Laget” er jeg tilbage i Europa med dejlige minder og viden om, at min søn & svigerdatter har det bedre end godt i Boston…….

God arbejdsuge til alle.

23.06.22

Kort – klart besked fra Poul i denne uge:
“Lidt fra gamle DanmarkPer holder tapetet op for og se om hvordan det ser ud bag ved baren.Når Gert er færdig med at lakerer kan vi sætter lister op over vinduerne.Per klare opvasken.Benny er snart færdig med stikdåserne.Toget begynder at se tomt ud.Fortsat god ferie.”Hilsen Poul

Det bliver ikke strøm til diverse opladere som kunderne vil klage over.

Jo, toget begynder sandelig at se tomt ud, men det er nu en fordel når udseendet er som det er……..

Ja, der skal ryddes op efter hvert måltid, men mon Hanne nyder Per’s husholdingsevner i det daglige???

En lille men dog genial opfindelse af Gert, for et kunne bejdse alle træ knapperne på een gang.

Selv bag baren tager tapetet sig fantastisk ud. Det har været et godt valg i dette tog at vælge det samme tapet for begge vogne. Det giver selvfølgelig en ensartet oplevelse, hvilket jo passer godt ind i togets koncept som kun bliver for selskaber.

Benny fangede lige dette billede. Kommentarer er vist overflødig ikk’?

06.06.2022

Da den første sommer uge er indtrådt, så gør det det samme som sidste år. Vi skal have fundet ud af hvornår I gerne vil holde ferie. Vi er fleksible, så fortæl mig hvad du ønsker, så bliver din stemme hørt.
Når I har givet mig input, så informerer jeg om hvordan vi “barbere den ged”. 
Hvis det er muligt for dig så find denne udsendelse på DR podcast. Den er virkelig interessant, den foregår jo i Odense, og der er en masse spørgsmål, som I kan svare på, hvis I vil være med i Quissen.
Adrian Hughes

historiequizzen_-jernbanemuseet_47834
Igen gør Kongehuset sig bemærket ved at vise deres interesse for IC 3 toget:

DSB 

1 d.  · For 25 år siden skrev en togtur sig ind i historiebøgerne 🛤️ Den 1. juni 1997 kørte det allerførste tog over og under Storebælt med Hendes Majestæt Dronning Margrethe og Prins Henrik i førerrummet

For 25 år siden skrev en togtur sig ind i historiebøgerne 🛤️ Den 1. juni 1997 kørte det allerførste tog over og under Storebælt med Hendes Majestæt Dronning Margrethe og Prins Henrik i førerrummet.

Der var desværre afbud fra Hendes Majestæt Dronning Margrethe den Anden til vores 3 x 75 års fødselsdag i mandags, selvom hun i øjeblikket er på sommertogt. Vi morede os trods alt uden hendes tilstedeværelse.

75 år er ingen alder for disse drenge, når man ser hvad de har udrettet i togene. Selvom 2 af dem arbejde på Scandia, så er der stor forskel på at bygge togene på samlebånd, og så nu restaurerer dem til noget der er tæt på Orient Expressen.

Smørrebrødene kom fra Jørgens Cafe, men kransekagen og en fantastisk kage med rabarber og cremefraisse var hjemme lavet.

Peder, vores underholdende visesanger havde taget sin guitar med og kopieret nogle gode sange, så måske kan Scandia Koret bruge et par nye medlemmer? Synge det kan vi ihverfald. 
Efter enhver fest kræver det oprydning……….

Nu var det ikke kun festivitas vi fik ugen til at gå med, selvom tirsdagen var afsat til Dansk Metal’s udflugt.

Selv en ingeniør kan bruge en fukssvans, uden uheld.

Jørgen og jeg fik besøg af Thomas, der arbejder med tilbud og tegninger til toiletterne og de 2 køkkener. Han er ansat hos Dansk Carport System, og de har lavet ventelokaler på Kristrup Engvej til Allingåbro ruten, der minder meget om en godsvogn. 

Nyd den lille tid af pinsen, der er tilbage.

29.05.2022

Lad os starte med en sjov historie fra den virkelige verden.
I tirsdags skulle Jørgen og jeg til Bent’s (ham med toget i baghaven) storslåede 80 års fødselsdag i Roskilde, og vi tilbragte lige et par timer på denne cafe inden afgangen:

Lokofører Jan fejrede sin afsked med 37 år som lokofører hos DSB, og der kom vel sagtens mere end 50 personer på cafeen, hvoraf de fleste var hans kolleger. Sjovt at tale med nogle af dem, hvor mange har kørt MR toget, måske et af vores??? 


Vi havde jo besøg af 14 lokofører før Coronaen, og de vil gerne besøge os igen når vi åbner! Jan vil tage initiativet!
Mohamad Sadel Ratja, er instruktør og lokofører samt næstformand for lokoførernes organisation, viser her stolt et renoveret ME lokomotiv med sjove dekorationer.

Vores Svend Åge har i sine gemmer fundet et sjovt foto:

Poul fangede lige Karsten, der ikke denne gang er i siddende arbejdsstilling, men derimod liggende.

Nu sættes der lamper op i den blå saloon, som minder meget om de originale i Orient Expressen. Det bliver spændende at se hvordan de lyser om aftenen sammen med vores LED belysning.

I “Kongelogen” hænger nu en flot lysekrone, der giver stil og atmosfære også når den ikke lyser.

“Nu skal I se drenge hvordan den ged skal barberes” er sikkert ordene fra Per til hans 2 håndlangere, i hovedindgangen i 4041, det sidste rum der mangler renoveringen. 

Så bliver der gjort klar til morgendagens 210 års fødselsdag med Bent, Peder og Palle som har inviteret til kl. 12.00. Hvis ikke du har meldt dig til – så skynd dig ………

21.05.2022

Kære alle.
Vore venner fra DSB har besøgt deres nye flotte tog, som indtages i brug i 2024.
“Første smugkig på vores nye passagervogne 🚋
I sidste uge var vores underdirektør for togmateriel, Michael Beckmann, på besøg hos den spanske virksomhed, Talgo, som skal producere otte helt nye vognstammer til vores udlandstrafik.”

No alternative text description for this image

Benny har taget nogle billeder:
Nuvel er der forskel for arbejdsforholdene mellem den spanske virksomhed og os, men vi har altid været fantastiske til at tilpasse os vores forhold. Karsten beviser det hermed. Når vi får mødet med Beckmann og Flemming Jensen ang. IC 3 toget “Niels Ebbesen”, så vil jeg spørge dem om gennemsnitsalderen på medarbejderne hos TALGO. Ingen rammer os på tallene!!!!

Morgenmaden og formiddagskaffen har absolut haft en afgørende betydning, for den teamånd vi har opbygget gennem årene.

Der hilses på Svend Åge, som kommer og takker for den flotte buket, vi gav hans kone Nina med ønsket om bedring………

Her er beviset på at der arbejdes intenst med det elektriske og listerne og sidepladerne.

GardinLis har afleveret gardinstængerne som bliver monteret lige i øjeblikket. Sanne får syet et prøvegardin, så vi kan danne os et overblik over de færdige resultater.

På caféen har jeg nu gennemført 3 foredrag om vores tog for mindst 75 personer, der spiste inden nogle af dem tog en tur i togene, for at se resultaterne. Der er opskrevet yderligere 2 selskaber med samme koncept.
Vi er fortsat en af de aktiviteter i Sporbyen der har flest følgere!!!
God weekend til alle.

15.0.2022

Denne buket bliver sendt til Svend Åges Nina i morgen med ønsker fra os alle, om en god bedring af hendes sundheds tilstand.
Vi håber og tror på det allerbedste!

Den søde omtanke

Billederne er altid taget af Poul Loch, og denne gang i onsdags.
Når arbejdsbordet ikke har den rigtige højde må Benny jo tilpasse sig…….Der er sikkert ikke mange mænd, der går på knæ for at udføre sit borearbejde.

Det skulle lige da være Nielsen selv i hans spartlerarbejde…….Læg gerne mærke til at kedeldragten faktisk er blevet lidt beskidt….. efter flere måneders arbejder.

Gert har altid været snu med at finde en stol til hans møbelarbejde. Her er det baren, der nyder glæde af hans mange års erfaring indenfor området.

Her ses et udsnit af tapet og paneler og loftbeklædningen…….

08.05.2022

I denne uge modtog Karstens kone Dorte en buket blomster efter et ophold på sygehuset, og heldigvis gjorde en lagkage lykke, som vi havde tilovers fra lørdagens konfirmations fest afholdt på caféen..
I den kommende uge modtager Nina også en buket, for hun er kommet hjem til Svend Åge i Assentoft, som er vendt tilbage efter et længere ophold i “Det Døde Hav” i Israel.
Vi ønsker jer alle mod og kræfter til at komme gennem denne svære periode

30.04.2022

Så fik vi fixet mine problemer med mine mails. Som I kan se har jeg fået en ny mailkonto på Google, som ikke har et maksimum på lagerkapaciteten. Jeg beholder stadig den gamle mailadresse.
Poul er ikke blot god til at fotografere, men har har også mange gode ideer. Her ser I en lille stander, der står på baren i caféen, og den er allerede blevet fyldt op 2 gange. Rigtigt mange kunder på caféen er interesseret i vores projekt, og spørger altid om, hvornår de kan bestille bord! 8 selskaber er noteret i bogen til “Kongelogen”, og den ene af vores venner sagde, at prisen havde ingen betydning. Det tegner positivt for fremtiden.

Et par af interessenter kom forbi på cafeen i denne uge, og roste paneler omkring toilettet meget. Det varmer jo, når andre også kan se hvor flot et stykke arbejde I alle udfører på toget. Og tak er absolut ikke “et fattigt ord.”

Derblev der arbejdet – selvom ugen kun var på 3 arbejdsdage.
Poul Erik er heldigvis tilbage efter hans operation, som forløb godt og sikkert. Stingene er taget, og han næsten fit for fight igen! Fotografen Poul havde også positivt nyt fra hans scanninger.
Billederne er fra Hold Karsten i onsdag, og der var ikke så mange til at tage fat, men der blev nu arbejdet alligevel. Jørgen måtte passe caféen, idet jeg fløj til Brussels tidligt om morgenen. Paris, Mosel m.m. kaldte på Rikke og jeg.

Alle detektorer er korrigeret af Bravida, og de 5 kameraer virker nu også i fugtigt vejr. Der kommer stadig mange SMS’er dagligt om bevægelser, som vi ikke skal tage os af. Bravida kan ikke skrue ned for følsomheden, så en fugl kan som eksembelt aktivere detektorerne.

Benny sikrer sikkert forbindelsen mellem togene, og vi tænker ofte på hvilke udfordringer vi ville have fået, selvom vi havde hyret en elektriker. Det er en kæmpehjælp at han har arbejdet som elektriker på togene, da de stod i den hal, som vi har forladt.

Jørgen påstår at han også er udlært som teknisk tegner, og her beviser han sine færdigheder.

Panelerne som hold Bent har stået for er håndværksmæssigt helt i top. Gert er gået igang med at bejdse dem, så de også får “mahogni looket.”

“Marmelade Politiet” kontrollerer ikke blot mængden af marmelade på rundstykkerne, men er her igang med at godkende arbejdet med opsætningen af lyspanelerne. Arbejdet skulle efter signende være godkendt! 

12.04.2022

Vores fotograf Poul Loch har været til scanning i den forgangne uge, og da han er den eneste, der kan fotografere, kommer der ingen billeder i ugebrevet.
Det har heldigvis ikke betydet at ingen har lavet noget i ugens løb…………tværtimod!
Træarbejder, tapetsering og lidt maling blev det til, og alle der ser tapeterne er virkelig begejstret over mønstret og farven. Per Christian har ej heller glemt hans fag!

Vi har en del udfordringer med at indhente tilbud på bygning af perronen, og toiletterne. Faktisk har vi ventet i måneder, 2 håndværkerfirma er sprunget fra, primært på grund af de forhøjede materiale priser.
Vi vil ikke nævne navne på disse, men kan du hjælpe med alternativer – så ring eller skriv……

Kan I huske denne sang af TV2? “Der går min klasselærer…”
https://www.youtube.com/watch?v=GBDQBNn5Wo4

Her går min regnelærer i realen. Heino skal have sin bog genoptrykt: Lokal bog om Hadsund-peter er blevet en bestseller.

I byernes by by fandt jeg denne forretning, som for os togtosser er meget interessant, og navnet på forretningen er opkaldt efter stifteren af Orient Expressen, som vi “mødte” på vores tur til Brussels for 3 uger siden.
Georg Nackelmacker er vores forbillede

05.04.202:

Hadsund-Peter MR starter snart motoren

Den aldrende M4 fra privatbanen Randers-Hadsund, gerne kaldt Hadsund-Peter, er efterhånden så langt fremme i sin renovering, at den med Max Rasmussen fra Mariager-Handest Veteran Jernbane (MHVJ), som kilde inden længe kan se frem at få sin dieselmotor prøvestartet.En lille snes frivillige seniorer fra MHVJ mødes troligt tirsdag og torsdag og arbejder på den gamle vogn, så den på et tidspunkt kan komme tilbage på skinnerne.
Her er de dejlige billeder fra sidste uges arbejde for halvdelen af holdet. Hvilket smukt tapet…….

26.03.2022

Uden mad & drikke – duer heltene ikke…….
Fredagsøl med biksemad blev nydt i går på caféen af 10 personer, og der blev udvekslet historier og grin. Godt vi atter engang var samlet!

Selvom dette togsæt ikke har nogen LED belysning, er det ganske simpelt en skøn løsning med panelerne, som jo virkelig ligner mahogni. Godt at vi valgte den samme foliefarve i dette tog, for den er varm og lys på samme gang. Gardinerne har vi også valgt, og Sanne kommer den 05.04. med gardinstænger, som vi selv skal montere. Vi har også valt gardinfarve, og hun lavet lige en prøve inden de går igang med at sy alle gardiner. På vores tur i Orient Expressen fandt vi de loftlamper, som vi nu søger efter til dette togsæt. 

Toilethullet er snart lukket på en elgant måde……..

Benny arbejder fortsat med det elektriske anlæg, og det gode er, at han var i tidernes morgen med til at lave de tekniske tegninger over MR-toget.

Karsten er alene i verden med de rustfri varmerister hvor baren placeres.

Der var vist noget om at katten løb med målene….

Et af de første forårs billeder set fra den vestlige side. Sporene hvor 4041 står, er sunket således, at sneploven hviler på jorden

Miljø & Teknik har givet grønt lys for varmepumper, hvilket vil give os en stor besparelse i tilslutninger. Vi kommer til at leje varmepumperne, og betaler dermed en månedlig ydelse. Samtidigt bliver løsningen mere fleksibel end tilslutning af fjernvarmen fra Verdo.
“Vi fotograferer ikke vores arbejder, men arbejder derimod hårdt og seriøst”. Udsagn fra en af de frivillige fra Hold Bent.

Min højre hånd er nu blevet opereret for 3. gang, og må desværre i 6 til 8 uger ikke benytte den. Rikke har lovet at passe mig op, og derfor tager jeg ned til hende den 30.03. og bliver til den 04.04. Herefter må jeg kunne bruge den i et vist omfang, således at Jørgen igen kan passe jer op med kaffe og morgenmad.

19.03.2022

Fotos fra Hold Bent må desværre vente til næste uge, da ingen fotografer dukkede på de 2 dage, hvor de iflg. Jørgen arbejdede flittigt.
Mandagen startede med en ny holdspiller på Hold Karsten, nemlig Michael Nathan. Han skulle have været med til Brussels, men blev desværre smittet af Coronaen, for 2. gang.
Det viser sig at han faktisk er god til at male, og klø på. Velkommen i den store trup Michael.

Baren begynder at tage form i længden og bredden, men højden mangler vist et par centimeter, både for bartenderen og ikke mindst for kunderne. Meningen er dog ikke, at de skal stå og hænge i baren i flere minutter, selvom det er en speciel oplevelse at stå ved en bar.

Disse paneler måler sig med det originale tog, som vi så i sidste uge i Brussels, selv om det ikke er ægte mahogni. I det rigtige tog var der ikke blot mahogni, men de flotte udskæringer var af elfenben. Det ville ikke gå i dagens togbygning.  

Her er beviset på at Nielsen faktisk er på arbejde, dog under ledelse af Per, der bygger videre på baren.

I Amtsavisens artikel af Sporbyen og dens vækst blev vores toge lige portrætteret i baggrunden.

12.03.2022

Hvor er det blevet flot med folien og træ panelerne i loftet. Det ser måske ganske enkelt ud, men det har været et kæmpe arbejde med opmålinger, fræsninger i træet, bejsninger, lakeringer, tilretninger og til sidst montagen.Godt gået!!!

De samme jobs gælder også for det store hul vi efterlod, da toilettet blev afmonteret. Specielt loftets bøjning kræver sine færdigheder i træarbejder.  Selvom baren i dette tog er meget billigere end det andet, så har den stil – nemlig sin egen. Her taler vi også om genbrug.

Poul Erik har grebet malerrullen, og maler rundt om vinduerne i en farve der matcher tapetet. Vi gjorde det samme i det andet tog, fordi tapeterne jo har et mønster, som gør det umuligt at tilskære rundt om vinduerne.

Samarbejdet har fra dag 1. i juni måned 2018 været vores kodeord, og INTET kan ændre det!

Læg mærke til træpanelerne under vinduerne, som er ens med det andet tog. Ligeledes et kæmpe arbejde med 5 til 6 forskellige arbejdsopgaver. Mange mennesker tror faktisk det er mahogni – som det er i det originale tog!

Mandag morgen kl. 06.30 samledes vi udenfor caféen, og drog afsted til Brussels for at se udstillingen med “Orient Expresen”. I Billund Lufthavn måtte vi løfte sløret for arrangementet, selvom det blev holdt som en hemmelighed siden vores juleafslutning i december 2021.
Her ses gruppen foran markedspladsen, hvis tårn ses i baggrunden. En kæmpe tak skal der lyde til Rikke, som lagde logi og bespisning til i 3 dage…….. og ikke mindst for at arrangere turen.

“Man tager ikke til Brussel uden at smage på deres specialiteter”…….. Her ses et lille udvalg på det værtshus som er i Guniness Rekordbog, med 84 ØL haner. De 3 timer fløj afsted derinde, inden Rikke serverede aftensmad for os alle.

Jernbane Museet i Brussels omfatter en nedlagt banegård, og er virkelig imponerende. Vi var alle med i Odense for at se vores danske museum, men indrømmet, så er belgierne i en anden klasse, og specielt med udstillingen for Orient Expressen, der varer til den 18.04.

…….

06.03.2022

Desværre er alle billeder fortsat kun fra hold Karsten i dette ugebrev. Jeg ved at hold Bent fortsat arbejder med de rustfri varmekasser, og det ene tog er færdigt. Det er en stor opgave at bygge væg og loft, der hvor toilettet blev fjernet – for at få plads til baren. 
At gøre plads til kørestolsbrugere har krævet rigtigt mange kræfter ved at gøre dørene bredere, men vi kan alle have en rigtig god samvittighed ved at give plads til alle kommende gæster, med eller uden handicap.

Det elektriske arbejde fortsættes med Benny, der nu har indkøbt alle stikkontakter, som skal males sorte. Han er uden tvivl glad for at have erfaringerne fra 4041 og 4241. Der blev i ugens løb også arbejdet med dette togsæt. Gardinerne til togene er valgt, så Gardin Lis kan starte med syningen. Vi mangler vist opsætningen af gardin stænger……

Dette billeder er måske det bedste billede, der er taget på vores ny placering?

26.02.2022

Gert – vores møbelsnedker – er i fuld gang med at tilpasse de indkøbte møbler til baren i selskabstoget. Skufferne fra kommoden kommer ikke i brug i baren, for pladsen skal bruges til andre formål. Den rette placering er fundet, så der bliver plads til bartenderen, og til at kunderne får mulighed for at drikke en øl ved baren. De må dog ikke spærre for den trafik af kunder mellem togene, ej heller for kørestolsbrugere.

I onsdags havde vi et konstruktivt møde med Jørn, Poul og den nye Katja. Hun er udlært grafiker, og arbejder med de sociale medier. Nu får vi lavet en strategi for området. Der laves en ny hjemmeside, som vil få et rent Business Site. Den kommer kun til at indeholde billeder og informationer om fremtidens menuer og aktiviteter. Reserveringssystemer vil være en væsentlig del af hjemmesiden. Den nuværende hjemmeside skal kun omhandle arbejdsprocessen med billeder og tekster, og gøres derfor “ren”.
De nedenstående sociale løsninger bliver også opdelt i en kommenciel del og i procesforløbet.
Det tegner lyst for de kommende aktiviteter! Vores nuværende mange følgere skal fordobles mange gange, så vi får let ved at præsentere åbningen, som forhåbentligt finder sted i slutningen af året, med dens mange aktiviteter.
Hashtags bliver meget vigtige i opbygningen af flere følgere, og vi skal samtidig i vores strategiplan, afsætte midler til en yderligere eksponering af vores projekter.

Ros til Sporbyen for den fine ide, og særdeles flotte resultat med grafitti – der virker – i modsætning til den grafitti vores tog havde, og dengang fik grafitti i hallen.

19.02.2022

Allerførst ønsker vi Poul, vores fotograf m.m., god bedring. Han blev indlagt på sygehuset tirsdag aften med lufttrækningsproblemer. Heldigvis blev han udskrevet dagen efter, da han havde gennemgået scanninger, og et stort sundhedscheck.
Han er i bedring – vi ønsker dig det allerbedste Poul!!!
Og jo det er tilladt at ryge i toget når, man er medejer af samme.
Jørgen og hold Karsten fik anbragt baren det rette sted, og nu skal den tilpasses i højden. Baren i restaurationstoget er stadig vores lille diamant – takket være Sara.

Det gik for hurtigt med oprydningen af hallen, men heldigvis fandt Benny den manglende dør til stillekupeen, og de sidste rustfri skærme til radiatorerne.

Faktisk har jeg ikke den rette tekst til dette billede ud over, at “intet er større end kærlighed mellem mænd”!!!

Der er stadig – desværre – ingen billeder fra hold Bent, men de fortsætter arbejdet med de rustfri skærme til radiatorerne, og opsætning af alle træpaneler. Håber at Poul vil lægge vejen forbi tirsdag eller torsdag i den kommende uge.
Jagten er gået ind på køb af køkkenudstyr, og vi har 1 person til at finde de rigtige produkter til os. Noget tyder på at udbuddet øges i løbet af foråret – trist for branchen – og godt for os.

Ligeledes har et spændende mennesker meldt sin ankomst, når der skal findes specille lækre vine, som hovedsaglig IKKE har danske importører.

12.02.2022

Her arbejdes der med at trække kabler til strøm gennem togene, og det er rigtigt godt at loftet kan åbnes, så drengene kan komme til. Mon ikke at vi bliver i stand til at levere kød af høj klasse, ud over de “sunde retter”????

Der er en del arbejde med at spartle efter at dørene fik den bredde som Brandmyndighederne har krævet. Det fjernede toilet har givet den største opgave i renoveringen, idet loftet mangler. Det er meningen at baren skal stå hvor toilettet var, og på mandag anbringes de indkøbte møbler på gulvet, som er blevet lukket, der hvor toilettet var. Det er den eneste måde at finde de retlige afstande ved at anbringe møblerne der. Der må ikke være for meget plads til kunderne, så baren bliver til et samlingssted, og der må ej heller være for lidt plads til personalet bag ved baren. 

Der opmåles og lister og plader skæres i de rigtige mål.

Håndsaven klarer diverse tilretninger………med teknisk snilde.

Vi må aldrig give op i vores projekt – og altid have målet for øje!!!

06.02.2022

Der er desværre ingen billeder fra Hold Bent i torsdags, men det er ikke fordi de ikke laver noget – for det gør de. Bare se arbejdsplanen, som nu hænger i vores lille hyggelige stillekupe. Tirsdagen var jo helliget arrangementet, med jeres fagforening for seniorer.
Sidste søndag sluttede med en solstråle historie.
En af Jørgens og mine bekendte gav os 50.000 kr, hvor vedkommende vil bruge de 25.000 kr til mad i restauranten, og de andre 25.000 kr, var en gave til togene. Ingen af os havde set den komme, og derfor var overraskelsen på sit højeste! (og det er ikke Bent – for sponsoren ønsker at forblive anonym)
Vores togvenner fra Hedehusene besøgte os i togene mandag formiddag, og de var begge ret imponerede over, hvad de så i begge tog, men mest i 4041 og 4241.
Vi laver en prøveopstilling med hvid dug, flot porcelæn, bestik og en lampe på bordet. Det giver et bedre indtryk af, hvordan det kommer til at se ud inden længe.

Per havde et par spørgsmål til Svend Åges tegning af perronen. Det bliver en meget kompliceret opgave at få køkkenet og toiletter pladseret på den rigtige måde. Ingen kunder skal gå i regnvejr for at komme på toilettet, og tjenerne skal ikke gå for langt gennem togene, for at bringe maden til de rette, og slet ikke i storm og regnvejr.

Montage af skærmene, som skjulte udstødningsrørerne, bliver nu monteret efter at rørene til radiatorerne er skiftet ud, der hvor de slog et knæk. De rustfri skærmene skal ligesom tog-broderen sidde i forlængelse af hinanden i en lang række.

Det ser faktisk ud som om der fløjtes til afgang……..

Per overtager min depeche i morgen, og Palle gør det på tirsdag. Tak for jeres fortsatte positive indstilling til vores fælles projekt!!!
Jørgen kommer efter en lang pause, og overtager onsdag og torsdag.
Ugen er ved at synge på sidste vers – take care out there!

30.01.2022

Jeg har spurgt Lars Bendix, som har lejet lokalerne i den røde bygning overfor Hal K, om vi kunne benytte hans toiletter, og fik i denne uge hans sjove svar:
“Hej Peter.
Det kan du tro i kan – hvis der ikke efterlades striber .-)😂”
Som kompensation har jeg lovet at rengøre 1 toilet om ugen………..
Der er en speciel grund til at han griner på billedet:

Nu fik vi lagt gulvet, der hvor der før var toilet. Baren skal tilpasses i alle størrelser – måske med ruskind på barpladen. Spændende at se hvad vi kan få ud at de 5.000,- som den kommer til at koste……..alt i alt.

Gulvet er blevet lukket der hvor diverse udsugninger er blevet afskåret.

Væggene bliver malet med grundmaling efter afvaskning, så de bliver klar til at kunne tapeteres af Per Christian. Valget af tapet bliver spændende, fordi vi vælger noget andet end de flotte tapeter i 4041 og 4241.
De rustfrie skærme til radiatorerne kan nu monteres i den bageste saloon, og vi er fortsat på jagt efter de manglende skærme til den anden saloon.
Selvom dette tapet er et af de mest solgte, så bliver det sikkert ikke det vi vælger:

I mandags fik vi besøg af Kristian fra ALL Remote, som arbejder med indfarvningen af beton til højhusene i Sporbyen. De er også specialister i at påføre vores folie med en grafitti beskyttelse. Han kommer igen i morgen med ideer til at male undervognen med en olietype, der bevarer den brune farve, som bremsestøvet har givet hele undervognen.

Vi afventer tilbuddet til køkkenet, som gerne skal have denne form.

Boldsen kom på besøg med deres leverandør af varmepumper HeatSave, der er villig til at levere en løsning til nettopris, som både kan opvarme togene og køkkenet samt skabe varmt vand til køkkenet og toiletterne.

24.01.2022

Teamet Bent har fået deres formand tilbage, og der blev straks gået igang med alu-risterne til radiatorerne.
Vi fik også startet med at lave en afskærmning i loftet, der hvor  vi fik fjernet toilettet. Her pladseres baren i togsættet, der er egnet til selskaber.
Selvom der var koldt i ugens løb udenfor, kunne vi sagtes holde varmen indendørs.

Benny har fået lavet lys i containeren, så nu kan vi finde værktøjet selv i de mørke stunder…

15.01.2022

Nu er vi ved at finde den nye arbejdsrytme på vores udendørs lokation, og det er helt naturligt det tager lidt tid.
I mandags fik vi strøm på det ene tog, som gør at vi kan arbejde med den indvendige restauration. Nu handler det jo også om at starte dagen med morgenmad og senere formiddagskaffe.
Vi fik fundet stedet, hvor det har regnet ind i restaurationstoget, og det er nu forsvarligt repareret.

09.01.2022

Denne uge var virkelig tiltrængt til mange af os for ren afslapning.

I onsdags fik vi besøg af Anders, der kom kørende i hans traktor med en 10 fods stål container. Den skal vi bruge til opbevaring af vores værktøj, og de reservedele vi skal bruge i toget. Det er Benny der har skaffet den fra en teaterforening i hans hjemby, som ikke skal bruge den mere.
Det skal lyde en varm tak til Benny og den venlige giver……

Nu da vi havde en traktor i nærheden fik vi samlet det sidste tog ved at skubbe dem sammen, og bagefter trak vi det på plads, så togene nu står parallel overfor hinanden. 

Vi leder efter et firma med en lille gravemaskine og en vogn, så vi kan få flyttet det stabile grus, som Ødums Eftf. anbragte syd for hallen i den tro, at man ville køre syd om med togene.

06.01.2022

01.01.2022

kl. 09.00 smøger vi igen ærmerne op…….
Fik lige en nyhedsmail fra vores venner i Orient  Expressen, som lige er igang med et nyt koncept, der koster > 200 gange mere end vores udgave af Expressen.
Det ses også indvendig ikke?
Vi skal ikke lade os føle som noget 2.rangs tog……Vi har klasse!!!!

På nedenstående billede fremgår det hvorfor vi kan holde fri i uge 1.
Hal K er nemlig blevet tømt for toge, og alle reservedele og værktøjer. ALT er fjernet, og gulvene er blevet fejet. Vi kan med god samvittighed sige farvel, og tak for alle de fantastiske minder, vi har fra denne hal.

“Selvom vi har løftet og kørt mange togvogne gennem tiderne, så er hver enkelt opgave forskellig”. Dette citat kom fra drengene, som med stor præcision flyttede ca. 200 tons togmateriel, uden en eneste skramme på togene. Det er uomtvistelig at de sidste toge har forladt hallen i renoveret stand. INGEN på Scandia ville havde troet, at de kom tilbage igen for at blive renoveret efter mere end 40 års tro tjeneste i DSBs flåde. De har næsten kørt 400 gange rundt om jorden, og transporteret et stort milliontal af passerer.

Her ser I “togbisserne” som nyder godt af lidt pølser, Cola & kaffe, for uden mad & drikke duer heltene ikke. Tak til jer alle for en formidabel indsats.

Onsdagen i denne uge var sidste dag i Hal K, men også første gang i vores nye kaffestue

Julen varer lige til påske…….men ikke for os, vi starter jo i morgen med at flytte togene. Ødum har langt om længe fået styr på teknikken til at hejse dem, og de ankommer i morgen kl. 08.00.