NYHEDSBREVE 2022


13.11.2022

Politiet undersøger pt. om de kender de 2 personer, som begik hærværk mod togene. Utroligt at de gør det, mens kameraerne kører. Optagelser er meget klare, og dermed er det let at genkende manden og kvinden i midttyverne. Vi afventer deres efterforskning, inden vi måske foretager os nogle skridt i opklaringens lys.
Det var faktisk en god uge i toget, hvor vi fik hentet materialer fra Breinholt XL Byggemarked, efter at vi fik oprettet en konto, så vi fremadrettet altid kan hente materialer – til indkøbspriser. En langt bedre løsning en Bygma, selvom de ligger på den anden side af vejen.
Desværre ingen billeder fra tirsdagens og torsdagens arbejder……..
I onsdags havde vi t konstruktivt møde med Steen og Stephan, som informerede om status i Sporbyen. Der er faktisk nu kun 2 mindre parceller, som ikke er solgt, ellers er alt solgt. Spændende projekter med klyngehuse, hvor den stor hal står endnu, for nedbrydningen påbegyndes inden længe, og vil vare 6 måneder.

Per og Benny er igang med at save pladen til i baren.

Jørgen har lige et par udbedringsopgaven med tapetet.
Det er blevet meget elegant med belysningen ved baren, hvor ingen kan se at det tidligere var et toilet…..

Rikke lave igen hendes citronfromage – hold nu op hvor den smager vidunderligt.


Til jer der vil prøve at smage resterne, kan aflægge besøg på cafeen, for “den der kommer først til mølle – får først malet”.
I går aftes fejerede vi Karstens Dorthe, sin 70 års fødselsdag. Karsten Kok lave en rejecoctail, og Jørgen lave sin berømte forloren hare, men den fyldige smagsfulde sovs. Uhmmmmm

Det er ikke meningen at denne lille sø skal beplantes, så vi væbner os med tålmodighed, og I må parkere der hvor I kommer tørskoet videre. Per hentede en nøgle til den gamle hal, og nu kan vi igen benytte toiletter, mod at vi gør rent en gang om måneden. Det klarer vi!!

06.11.2022

Ved. Palle. Åse har skrevet til mig:
“Hejsa Peter. Intet nyt, er lige nu til ny rygmarvs scanning. De kan virkelig ikke fastslå helt bestemt hvor skaden kommer fra og hvad der skal gøres. Så vi fortsætter herude. Mange hilsner Åse” 

————————
Så er der formiddagspause for de 3 drenge for Pauli er ham der tager billedet. Læg lige mærke til den flotte dør, der nu kan låses igen med nøgle. Tapetet, guldfarven og dugen går op i en højere enhed.

Poul Erik sætter aluminiumsplader op igen efter rengøring og maling. Farven matcher helt farven på tapetet, hvilket er ret enestående.

Kan det passe at Jørgen gør rent efter slibningen af døren?

Vi får videoen fra Bravida, som viser, at det drejer sig om en mand og kvinde i midttyverne, der har udøvet hærværket. Det ses tydeligt, at den ene kastede en sten mod ruden, og det udvendige glas kunne ikke holde til det.
I og med at personerne er let genkendelige har Politiet måske bedre vilkår for at fange dem. Den eneste vi kan bruge videoen til, at er til at kunne genkende personernes udseende.
Det positive er, at ingen ved hvor vores videooptager står, og at alarmanlægget har virket

Steffen og hans søn Alexander kom på besøg i onsdags, og gik en tur rundt omkring togene. “Hvis ikke de skal undervogns behandles, så bliver det squ en let sag!” siger Steffen, som foreslår at de sprøjter med en brun voks, som vil dække den hvide grafitti. Undervognen behøves ej heller at blive gjort ren med en højtryksrenser!!!
“Far, hvis nu jeg bruger en weekend, så kan godt klare det alene” sagde Alexander. “Hvis du kommer, så sørger jeg for morgenmad, frokost og aftensmad” siger jeg. “Hvad skal vi have at spise”? var svaret……. FEDT!

Som alt andet arbejde, så er forarbejdet en meget væsentlig del af det færdige resultatet.

Jeg fandt denne artikel på FB:
“Nonbye har i mange år været 3M Select Platinum Partner og er netop også blevet det på ”Rail”, som de første i Norden. Det betyder, at vores kvalitet er i topklasse – også når det gælder foliering af tog.”💪

#visuelidentitet#folie#foliedekorationer#selvklæbendefolie#dekorationer#foliepåtog#DSB

30.10.2022

Palles helbred er absolut den allervigtigste information i denne uge.
Som sagt er han og Åse kommet hjem til egen bolig efter et tilsyn i Skejby. Vi håber at de lever op til deres gode renommé. Der er mange gode udtalelser om dette hospital, og det er netop det Palle har brug for.
I den kommende uge eller næste får han lige en buket fra os alle:

Det er sandsynligt drengestreger, der for første gang har malet på vores tog efter at vi forlod Hal K.
Vi har video optagelser af hærværket, og nu overvejer vi lige, hvad vi skal gøre.Det handler om at forebygge fremtidige værkværk, det er hovedmålet, men også at give dem, der har udøvet det, en lærestreg.

Jørgen eller jeg kommer i hele næste uge.
Der oprettes en konto hos XL Byg i Vorup i morgen, så vi kan købe ind der.På onsdag kommer PAVA og kikker på mulighederne for en undervognsbehandling af de 4 toge.
Mine 7 møder, som blev flyttet i forrige uge er ved at være på plads igen.
Mødet med investorerne bliver på onsdag…

23.10.2023

Vi er ikke vant til strejker i Danmark i mange år, men det er de i Belgien. I sidste uge strejkede sikkerheds personalet i lufthavnen, og mit planlagte fly blev aflyst. Det gjorde det andet fly også i denne uge, og med fyldte fly kan jeg først komme til DK på onsdag i næste uge. Heldigvis er jeg i gode hænder hernede, men desværre har jeg måtte flytte 8 møder, og jeg ved, hvor svært det er at finde en ny mødedato.

Måske skulle vi søge om en madfar eller madmor, som kunne servere morgenmad hver morgen, og formiddagskaffen natürlich??? Det gjorde jo heller ikke noget, at der blev bagt en kage i ny og næ!

Vores nye batterier skal holdes igang på 4041 og 4241, ellers kan pladerne falde sammen iflg. specialister. Mon ikke det er det Benny undersøger mulighederne for, når vi nu ikke har strømstyrken som i hal K, lige pt.

PAVACentret i Randers v/ Steffen ville have besøgt os for at undersøge hvordan de kan behandle vores undervogne med PAVA. Skal de nødvendigvis rengøres eller kan vi blot påføre behandlingen? En sjov lille historie hører til denne, jeg mødte indehaveren Annette og fik hende som kunde hos Clienti, (reklame bureau) som jeg var med stifter af i 2014, og siden har hun været meget tilfreds med samarbejdet.
Tages havearbejde er synligt i den grad……

Guld er guld……..Utroligt hvad en spraydåse kan skabe af flotte resultater.
Der øves lidt med LED belysning……….

16.10.2022

En af vores store og første sponsorer besøgte os i togene i onsdags til en video optagelse om Gardin Lis’s fantastiske virksomheds historie. I dag har hun 40 medarbejdere, og 26 Gardin busser, der kører i hele Danmark. I 1984 startede hun i Hornslet oven på en købmandsforetning, hvor hun kendte ejeren, og begyndte at sy gardiner til området…….
Poul tager på virksomheds besøg i hendes nyere og meget flotte 1400 m2 bygning i Randers Syd, hvor syerskerne og andre medarbejder bliver interviewet.
Gardin stoffet er i restorder, hvorfor vi først monterer dem i slutningen af året.

Døren til førerkabinen blev klargjort til pålægningen af folien…….Alt ligger i forarbejdet.

Det er godt at drengene selv kommer med deres arbejdstøj, men mon Central Service og Bombardier tidligere har samarbejdet???
Dansk Metal – Randers afholdte i ugens løb et 50- og 60 års jubilæum for medlemmer i tro tjeneste. Kender vi ikke????

Tilbageblik til 1981-87.DSB kunne se på en tilførsel af nyt materiel i de seneste år. 195 Mr-Mdr togsæt, 7 lynettetog, 37 Me lokomotiver og 10 Ea lokomotiver. Man havde fortsat en del GM lokomotiver.i 1987 kørte DSB fortsat godstog på Tinglev – Tønderbanen. Bådtoget “Englænderen” var blevet erstattet af Mr materiel så man kunne få de sæt der kørte på Lille syd over til service i Fredericia via lyntogsturene. DSB indførte de blå sovevogne med måne og stjerner i Nattoget til Frederikshavn.

Hvem troede at MR togene også kørte som lyntog???

09.10.2022

Mandagen startede med endnu en præsentation af vores tog projekt, og denne gang var det seniorerne på Falbe Grunden, der havde samlet et maksimalt deltagerantal. Vi bliver nødt til at lave et nyt arrangement lidt senere for dem der ikke var plads til. Spørgelysten var enorm stor, og heldigvis trådte Per til at give hans bud, hvor vi står stærkt.
Dejligt med den fortsatte store interesse blandt Randrusianerne………

Der males fortsat i guld…….klasse.
Tage Larsen kom forbi med hans haveredskaber og fik fjernet en del ukrudt omkring togene med hans bensin drevne græstrimmer. 

Hvad der bliver råbt, må jeres fantasi afgøre, men det har sikkert været noget i retning af den værksteds humor, som vi alle har! 

03.10.2022

Desværre er der ikke billeder fra hold Bent for ugen, men det kommer der for denne uge…….
Flot stykke arbejde med tapetseringen i selskabstoget, og nu tager panelerne sig virkelig form.

Flot stykke arbejde med tapetseringen i selskabstoget, og nu tager panelerne sig virkelig form.
Vinduet til førerhusenere får monteret et plexiglas vindue, hvor rammen selvfølgelig er guldlakeret, som alle andre rammer i togene.
Gert sidder og filosoferer over arbejdet med den flotte bar i selskabstogene, og selvom den ikke når Saras flotte bar i det andet tog, så har denne bar et mere nostalgisk image. Tænk på at denne skænk, der måske er 50 år gammel, og hvad har den ikke opbevaret af porcelæn gennem tiderne?

Søndag eftermiddag holdte vi et foredrag for 25 medlemmer i Dansk Broder Ordens 2 afdelinger, København og Randers.Der gik lidt koks med billederne fra dette, så derfor kan I nyde disse flotte mænd, som tilhører Randers afdelingen, der var vært ved arrangementet.
Vi blev inviteret på aftensmad, der omfattede “det store kolde bord” med ALT tilbehør.

Randers blandt landets tryggeste kommuner

Beboerne i Randers kommune føler sig blandt landets tryggeste. Kommunen ligger i top 10 og er blandt højdespringerne i Østjylland.
Randers Kommunes befolkningsprognose fra april 2022 peger på, at kommunens indbyggertal runder 100.000 indbyggere inden udgangen af 2023. Det er meget hurtigere end tidligere prognoser har forudset, og det skyldes, at der kommer flere tilflyttere til kommunen end tidligere forventet.

25.09.2022

Ved ikke rigtigt om det er et bilede der er manipuleret, eller drengene bare har evner som tryllekunstner???
Her gøres der rent efter en præsentation af vores tog projekt. Ingen tvivl om at der skal gøres rent mange gange om ugen, når togene fyldes med kunder. Men pyt vi må lide lidt af, at god stil kræver støvsugning………
Godt at vi fik pakket diverse knapper godt ind da vi afmonterede dem, så de er lettere at montere igen efter lidt pudsning.

Vinduesviskerne skal selvfølgelig monteres, selvom de nok ikke kommer i brug igen.
“Når enden er god – så er alting godt!”

Her er en tekst om renoveringen af den berømte sovevogn på Jernbane Museet i Odense.
Bemærk lige at konservatorer, eksperter i gammelt håndværk, og mange frivillige har deltaget i projektet.
På disse 3 områder står vi nu også særdeles stærk………..

SPEJLBLANK MED MONOGRAMMER

I begyndelsen af 2014 ankom togvognen så omsider til jernbanemuseet. Her har publikum kunnet følge den sidste del af arbejdet, blandt andet den indvendige aptering med træpaneler, køjer, skabe, bagagehylder og vaskekummer, som ikke var nogen let opgave, fordi kupéerne er forskellige, og de mange mekaniske dele derfor også er forskellige fra kupé til kupé, fortæller museumsdirektøren.Som det sidste blev to store svungne Wagons-Lits-monogrammer i forgyldt bronze monteret på vognen i sommeren 2015. Nu kan publikum så igen spejle sig i de lakerede træpaneler og den blanke messing, når de går igennem vognen for at kigge ind i kupéerne, der er redt op med en, to eller tre køjer.Hele projektet er gennemført i samarbejde med eksterne konservatorer, eksperter i gammelt håndværk og med en uvurderlig indsats fra museets frivillige medarbejdere.

18.09.2022

Gardiner var ugens højdepunkt, syet og leveret af GardinLis, hvor Sanne hængte gardinerne op, efter at de blev tilrettet. De resterende gardiner er nu sat i produktion. Hvor er det godt at vi valgte den samme farve til de 3 farver i vognene. De matcher til LED-skærmene, og loftets beige farve, dermed øger det totalløsningen til en højere stilart.
Det andet togsæt tager også mere og mere form. Der blev tapetseret, og indgange malet i den dybblå farve.
Sådan! 

Det andet højdepunkt var “Årets Høstfest”, som blev flyttet fra Karstens terrasse til toget, på grund af vejrudsigten.
Dorthe og ham var sponsor til alle øl og vine! TAK til jer begge……….Jørgen leverede kød & pølser.
Vi blev igen bevidst om hvor dejlig en atmosfære der er i vognen, og akustikken er faktisk helt i top. Solen varmede kupeen op, og skinnende, indtil den gik ned. Der vil også være sol på perronen, hvilket faktisk er ret fantastisk. Ikke mange restauranter har sol på terrassen, fra den står op til den går ned.

På en togtur i fredags opdagede jeg at vores søster står på arealerne på Ringsted station. Det vidste vi ikke, og hvor er det  dejligt at se togene i deres grafitti udgave, og glæde sig over, at vores tog nu har en anden og flottere forklædning.

For første gang så jeg et vogn sæt med 6 enheder, altså i talt 18 togvogne. Stewardessen vidste desværre ikke noget om årsagen, men det er særdeles imponerende at se “Danmarks stolteste industriprodukt” i en så stor udgave forlade perronen drevet af el og diesel.

Takket være renovationsopgaven til alle S-tog fik vi påsat folie på vores tog. Hvor er der stor forskel på den gamle og nye udgave.

På FB er sovetogene fortsat meget populære, hvilket er fuldt forståeligt.

11.09.22

Som I kan se på billedet så lykkedes det Jørgen at holde gang i cigaretten, alt i mens at en lille aluminiumsliste skal fjernes.

Billederne stammer igen fra hold Karsten, hvor afmonteringen af linoleums gulvet stod på arbejdslisten for ugen, og pludselig dukker der en tegning og noget tekst op. Der er ingen af os der kan læse eller forstå det, men hvor er det en morsomhed, at arbejderne på Scandia fandt på. Måske for 40 år siden????

Poul L. og jeg har aftalt at han laver videooptagelse om GardinLis onsdag den 12.10. kl. 10,30. Det er absolut en ganske framragende ide, som bør videreføres til vores øvrige sponsorer.
På onsdag den 14.09. kl. 09.00 kommer Sanne igen med gardiner, som denne gang er tilrettet. Spændende om sy opgaven nu kan starte for alle gardinerne.
Der er kommet gang i udviklingen af togtrafikken. Ingen undren at Siemens nu står bag sovevogne med forskellige salooner. 
Vi billiger med stor respekt til denne fortsatte udvikling, som vil gøre verden til en grønnere planet.

Jernbanens Venner
Fik lige en update fra en udlandsk toggruppeI’m now in Vienna at the Siemens factory, where the first new Nightjet trains are to be revealed. Here today are (1) a sleeping-car with 1 & 2 berth compartments, all with shower & toilet, (2) couchette car with three 4-berth compartments & 24 minisuites and (3) a seats car. I sneaked a peek at the compartment side of the couchette car with its distinctive window arrangement.

Vi ses på torsdag hos Karsten – husk lige at melde fra, hvis……..

Vi har indsendt en ansøgning til Salling Fonden i denne uge, som er et meget omfattende arbejde.
I får lige en opdateret præsentation af vores “Virtuelle Projekt” som har lagt stille i skuffen længe, men nu er der kommet liv i projektet igen.

Læs mere her

03.09.22

Vi hold

er fast i torsdag den 15.09. kl. 13.00 hos Dorthe & Karsten til vores sommerfest 2022.

Vi deler udgifterne til mad og drikke med antallet af deltagere, og håber på godt vejr til en grill eftermiddag.

Ugen gik med at rykke linoleum af i begge vogne. Utroligt som det sidder fast, og det har måske aldrig været skiftet……siden bygningen i 1982.
Det siges at Jørgen efterfølgende fik ondt i ballerne, men det fortsætter sikkert ikke.  

 onsdags kom Sanne fra GardinLis og monterede prøvegardinerne. De skal lige tilrettes en smule inden at syningen af de resterende gardiner kan fortsætte.

I den røde saloon pynter den fine lampe, og der er enighed om, at ideen om at alle gardiner skulle havde den sammen farve er god.

Vi har pt. ingen aftale med Lis om gardiner til det andet tog, men derfor kan man jo godt prøve at se hvordan gardinerne vil tage sig ud.

Poul kan ikke stå for disse udendørs billeder, og jo der skal ryddes op mellem togene før bygningen af perronen kan begynde. Vi afventer stadig nogle tilbud på træ og fliser løsninger.

28.08.2022

Så fik vi startet op efter en lang sommerferie………
Det skete med oprydning i alle 4 togvogne, det var virkeligt tiltrængt. Polles trailer blev fyldt med træ- tomme malerbøtter og folierester, der blev støvsuget, og gjort klar til foredraget for “Kejsergården” med 18 deltagere i tirsdags. En flot præsentation af Benny, Svend Åge, Per og Gert. Det gjorde et stort indtryk på deltagerne, at høre om årsagen til at de sagde ja som som frivillig, og hvad de har lavet af arbejder på togene.

Polle undersøgte muligheden for at leje/købe en 40 fods container, men det viser sig at denne løsning bliver for dyr. Alene flytningen af den med Ødum vil koste ca. 15.000,- ddk + moms. Han har ryddet op på sit lager, så han mener at han nu har plads til vores opvaskemaskine, vaskemaskine, gulvtæpper og alle møbler og lamper.
“Hvad der er sparet – er jo tjent”.
Han kommer i næste uge og henter vores ting & sager.
Per og jeg fotograferede de mangler der er på alle 4 toge, og billederne ligger nu på bordet i Kongelogen, hvor man blot skriver sig bag på billedet så vi ved, hvem der laver hvad. Hvordan diskuteres på morgenmøderne.

Per og jeg fotograferede de mangler der er på alle 4 toge, og billederne ligger nu på bordet i Kongelogen, hvor man blot skriver sig bag på billedet så vi ved, hvem der laver hvad. Hvordan diskuteres på morgenmøderne.
Per og Svend Åge vil lave en afdækning i træ med tagpap på toppen mellem togene, da de er nervøse for, at gummimembranen bliver utæt med årene. Rettidigt omhu!!!!

Dette billede stammer fra DSB’s side på FB, hvor de beskriver at alle S-tog skal renoveres udvendig med maling og folie. Indvendig kommer der ny opdateret software. Disse 8 togvogne er nyrenoveret på værkstedet i København, som blev bygget fra 1996 til 2006. Samlingen af togene fra Alstrom og Siemens blev fortaget af Scandia.

20.08.22

Onsdag aften kl. 18.00 havde Per, Jørgen og jeg et arrangement, hvor Palle Baunsgård havde samlet en ejerforening fra de gule ejendomme ved siden af Sejlklubben. Vi var 20 personer, som fik mad fra caféen, og de havde selv medtaget kolde drikkevarer.
Interessen for vores spændende projekt er stor, og det gjaldt også spørgelysten. Vi havde ikke forestillet os at vi kunne holde dem kørende til 21.45 i den varme. Der kom et par guldkorn til forbedringer, som vi nu skal arbejde videre på.
Desværre fik vi ikke taget nogle billeder, derfor dette:

Denne fiskekutter med stævnen vendt mod Rikke terrasse kommer dog ikke på søen i denne måned. Den skal forlænges med 30 meter, hvilket et svejsearbejde der står foran døren!

Tanken er som sagt, at I skriver jer på de opgaver som I gerne vil udføre på bagsiden af billederne. Derved undgår misforståelser på hvem der laver hvad, og hvordan. Vi vil diskutere på morgenmødet hvordan opgaverne skal udføres.


Der er morgenmad som vanligt på mandag morgen kl. 08.00

14.08.22

Per og jeg gennemgik begge toge for at fastslå, hvilke mangler vi nu skal have fokus på. Der blev taget 54 fotos i alt, og tanken er at få dem printet for at kunne diskutere hvordan arbejderne skal udføres.
På bagsiden kan man så skrive sig på, så vi ved hvem der laver hvad.
De nedenstående 3 billeder taler deres eget sprog:

 fredags startede Randers Ugen med et brag. Det blev til en arbejdsdag med mere end 15 timer.
Da arrangementet sluttede på Østervold med flere tusinde tilskuer, blev caféen overløbet af trængende personer, der skulle bruge vores toiletter.
Rent kaos………..
I Storegade tog det sig anderledes ud:

Fortsat god søndag – og nyd den sidste uges sommerferie i næste uge. Måske i Randers Ugens tegn?

09.08.22

I torsdag sagde vi farvel til Nina i Assentoft kirke på en meget værdig måde. Når man deltager i en sådan ceremoni er det svært at synge rent på sangen “altid frejdig når du går”……..Andre senere bisættelser dukker pludselig op i hukommelsen. Det gør ikke stemmen klarere.
Vi lover dig Svend Åge at tage os godt af dig i den kommende svære tid med afsavn og sorg, men husk på, at en ny stjerne blev født, som nu lyser på himlen sammen med mange andre stjerner.

Forruden blev pakket fantastisk ind af disse 2 unge mennesker, og lagerets  rydning er godkendt af Stephan.

DSB har en masse informationer på de sociale medier om lakeringen og folieringen af deres mange S-tog.
Om I kan se disse link håber jeg. 
Der et bygget en speciel malerkabine i København, kun til den anledning.
https://www.linkedin.com/feed/
DSB 17,365 followers 4h • Edited • 4 hours ago
Her ser vi søsteren til vores 2 togsæt køre på en strækning på Sjælland…….

30.07.22

Kære alle.
Efter længere tids sygdom måtte Svend Åges Nina opgive kampen mod kræften i går. Sygdommen har fyldt meget hos os alle, og selvom døden indtraf for tidligt, må vi altid huske på, at de mennesker, som har fået mest ud af deres liv, ikke er dem der har levet i hundrede år, men derimod dem som har levet i hvert minut………
Vi vil altid stå dig bi Svend Åge……….

Vores tog entusiast Klingenberg, senior, og Jytte fik besøg af Jørgen, Rikke og jeg i denne uge, og hans modeljernbane er altid imponerende. Selv efter mange selvsyn dukker der nye ting op, små som store.
Vi kommer tilbage med nogle forslag til dage til jer, der ikke har fået den oplevelse, tilført en tur med hans 3,5 km lange togbane i baghaven med de mange rekvisitter, såsom en western saloon med servering af øl og Jägermeister…….

HVB – Hedelands Veteran Bane, med Bent som æresmedlem er ikke sket ikke på grund af denne togvogn……..

….. men derimod af hans store arbejde i deres opbygningsfase for 50 år siden.
Nordens største spejderlejr blev afholdt i Hedeland med ca. 30.000 deltagere fra 29 lande…..
2 videoer sendes senere i dag.
Fortsat god sommer…………

20.07.22

Så er lageret blevet tømt for vore remedier og takket været Polle’s leje af lastbil…… lykkedes det at flytte døre og vinduer som vejer godt til på pallerne…….
En STOR tak til jer som hjalp til!!!!

DSB er vore togvenner, og pudsigt nok fremgår vores projekt stadig på deres FB profil. Det er vi da faktisk lidt stolte af!
Benny, Jørgen og jeg glemmer ikke da 5051 fik den røde folie på i Århus. Det var dengang Damgård Jensen pålagde den, men billedet er taget senere efter at vores leverandør Nonbye fra Odder fik lagt en ny folie på, da den gamle ikke sat fast!

11.07.20

Allerførst en hilsen til Per Christian i håbet om bedring og styrke. Han var på ferie på Samsø, men måttet flyves til et sygehus på grund af vejrtrækningsproblemer. Han er heldigvis udskrevet igen, og er i bedring.
I fredags havde vi en meget hyggelig eftermiddag på caféen, selvom vi manglede Karsten, Per og Pauli. Det lykkedes alligevel at holde humøret højt.
Jeg skal undskylde for ikke at have lyttet til jer noget før, med hensyn til min deltagelse i jeres arbejde i Sporbyen, selvom Jørgen har overtaget min rolle. Det bliver der rettet op på efter sommerferien. En af de første opgaver i uge 34 bliver at gennemgå begge togsæt minutiøst for mangler, og der tages fotos og laves en beskrivelse af de manglende opgaver. Denne oversigt ophænges i togene, og så kan I skrive jer på de opgaver, som I ønsker at udføre.
I er nået meget langt med renoveringen af de 4 togvogne, med et arbejde der er særdeles flot – og tak af hjertet for dette.
Her kan I se hvor glade I var:

Her diskuteres om lager flytningen, som allerede er igang. I morgen tirsdag fortsætter den med 2 trailere og armkræfter.

Der skal ryddes op på arealerne inden vi påbegynder bygningen af perronen……….

Benny fortsætter hans uvurderligere elektriske arbejde, her med opsætning af kontakter.

Jeg ved at nogle af jer vil arbejde lidt i sommerferien, som I selv arrangerer, og andre vil holde en lang sommerferie. 
Vi ses i uge 34 – god sommer til ALLE!

03.07.22

Vi skal have flyttet vores lager senest den 01.08., da nedbrydningen af den gule hal påbegyndes.
Vi har 2 scenarier. Den første er en midlertidig løsning, og den anden er en mere permanent løsning. I begge tilfælde skal vi have ryddet op med en hård hånd.
Har I ideer til løsningerne er I velkomne til at kontakte mig?

Så er “tapetserer holdet” gået igang med den sidste togvogn, og ingen tvivl om, at det er en svær opgave på grund af det mønstrede tapet. Når man nu kender sine kolleger gennem mange år, så gør det opgaven nemmere.
Billederne taler deres eget sprog. 

Efter en god arbejdsdag – må der gerne nydes en sommerøl.

Måske GOD Tour de France………..

25.06.22

For at imødekomme alle ønsker, så holder vi i år en længere sommerferie end vanligt fra mandag den 11.07. i uge 28 til søndag den i 21.08. i uge 33.
Efter jeres ønske kan I selv koordinere at arbejde i denne periode, og I ved hvor nøglen ligger til togene.
Vi holder sommerøl på cafeen fredag den 08.07. kl. 15.00, og I behøver ikke at tilmelde jer, bare kom……….
Vi starter hos Per Christian efter sommerferien med lidt øl & pølser, hvis han giver grønt lys………..I hører nærmere herom.

Dette billede giver et lille indblik i fremtiden grønne arealer………

Hvor er det dog fantastisk at vi har fået så flotte lysekroner……….som Per & Benny fik hængt op på de rette steder.

Dette billede viser hvor flittig Gert har været gennem en længere periode……

Det er altid godt at have nogle at diskutere med, hvordan opgaverne skal udføres. 
En stor ros til jer alle, for vi havde jo ingen erfaring med, hvordan vi skulle renovere togene. Resultaterne i de 4 togvogne taler jo sit eget sprog!!!

20.06.22

I næste ugebrev finder vi ud af hvornår vi holder sommerferie. Juli måned er selvfølgelig på ønskelisten, men også juni og starten af august er nævnt.
Vi laver det igen på samme måde, så er der nogen der gerne arbejde i ferie perioden, så finder vi en måde hvorpå I får nøgler, og kan selv koordinere, hvem der kommer på udvalgte dage.
Ugens arbejder taler sit eget sprog med disse billeder:

Indrømmet. Jeg har 2 gange indenfor 2 uger været en lille miljøsvin, når man læser denne annonce fra vore venner. Efter “Jet Laget” er jeg tilbage i Europa med dejlige minder og viden om, at min søn & svigerdatter har det bedre end godt i Boston…….

God arbejdsuge til alle.

23.06.22

Kort – klart besked fra Poul i denne uge:
“Lidt fra gamle DanmarkPer holder tapetet op for og se om hvordan det ser ud bag ved baren.Når Gert er færdig med at lakerer kan vi sætter lister op over vinduerne.Per klare opvasken.Benny er snart færdig med stikdåserne.Toget begynder at se tomt ud.Fortsat god ferie.”Hilsen Poul

Det bliver ikke strøm til diverse opladere som kunderne vil klage over.

Jo, toget begynder sandelig at se tomt ud, men det er nu en fordel når udseendet er som det er……..

Ja, der skal ryddes op efter hvert måltid, men mon Hanne nyder Per’s husholdingsevner i det daglige???

En lille men dog genial opfindelse af Gert, for et kunne bejdse alle træ knapperne på een gang.

Selv bag baren tager tapetet sig fantastisk ud. Det har været et godt valg i dette tog at vælge det samme tapet for begge vogne. Det giver selvfølgelig en ensartet oplevelse, hvilket jo passer godt ind i togets koncept som kun bliver for selskaber.

Benny fangede lige dette billede. Kommentarer er vist overflødig ikk’?

06.06.2022

Da den første sommer uge er indtrådt, så gør det det samme som sidste år. Vi skal have fundet ud af hvornår I gerne vil holde ferie. Vi er fleksible, så fortæl mig hvad du ønsker, så bliver din stemme hørt.
Når I har givet mig input, så informerer jeg om hvordan vi “barbere den ged”. 
Hvis det er muligt for dig så find denne udsendelse på DR podcast. Den er virkelig interessant, den foregår jo i Odense, og der er en masse spørgsmål, som I kan svare på, hvis I vil være med i Quissen.
Adrian Hughes

historiequizzen_-jernbanemuseet_47834
Igen gør Kongehuset sig bemærket ved at vise deres interesse for IC 3 toget:

DSB 

1 d.  · For 25 år siden skrev en togtur sig ind i historiebøgerne 🛤️ Den 1. juni 1997 kørte det allerførste tog over og under Storebælt med Hendes Majestæt Dronning Margrethe og Prins Henrik i førerrummet

For 25 år siden skrev en togtur sig ind i historiebøgerne 🛤️ Den 1. juni 1997 kørte det allerførste tog over og under Storebælt med Hendes Majestæt Dronning Margrethe og Prins Henrik i førerrummet.

Der var desværre afbud fra Hendes Majestæt Dronning Margrethe den Anden til vores 3 x 75 års fødselsdag i mandags, selvom hun i øjeblikket er på sommertogt. Vi morede os trods alt uden hendes tilstedeværelse.

75 år er ingen alder for disse drenge, når man ser hvad de har udrettet i togene. Selvom 2 af dem arbejde på Scandia, så er der stor forskel på at bygge togene på samlebånd, og så nu restaurerer dem til noget der er tæt på Orient Expressen.

Smørrebrødene kom fra Jørgens Cafe, men kransekagen og en fantastisk kage med rabarber og cremefraisse var hjemme lavet.