NYHEDSBREVE

Her kan du følge med i Scandia-ekspressens nyhedsbreve.

20.11.2021

Så nåede vi endnu et af vores delmål, nemlig at få tagene malet inden foliepålægningen. Torsdag var dagen hvor Per og jeg kravlede på taget på 4269, og dette billede er faktisk ikonisk. De sidste malerstrøj er gemt i arkivet.

Disse 2 herrer var meget stolt af deres afdækningsopgaver, hvilket er forståeligt.


Peter fik ryddet op i det affald, som Polle kører væk med – i hans trailer. Vi når også at få ryddet op i værktøj, maling og andre ting som vi skal fortsat bruge i opbygningsarbejdet i det sidste togsæt.

I søndags var Jørgen i køkkenet på caféen for at tilbyde aftensmad til os der hjalp med rengøring af togene og arealerne, hvor vi kommer til at stå om kort tid. Faktisk nåede 3 piger at rengøre de 2 togvogne fuldstændig på samme tid, som vi mænd klargjorde arealerne. Selv Jørgen lavede et supert måltid, og der skal lyde en stor tak til jer herfra.

13.11.2021

I morgen søndag den 14.11. fløjter vi op til rengøring af 4041 0g 4241 og klargøring af vores kommende arealer ved rangersporene.
Jeg mangler at koordinere hvem der tager haveredskaber med, hvorimod rengørings artikler med bringer I selv. Så får jeg ikke problemer med allergi problmer.
Dejligt at vi faktisk har nok rengøringspersonale til togene, men vi kan altid bruge et par “rene hænder” til opgaven. Vi starter kl. 13.00 med en kop kaffe, og så tager vi fat. Når vi er færdige – måske ved 17 tiden har Jørgen lavet forloren hare med det rette tilbehør på caféen, og der serveeres drikkevarer efter ønske.
Selv jer der ikke kan hjælpe til er velkommen, blot giv mig besked.

Torsdag den 16.12. kl. 13.00 er der juleafslutning for os drenge……..Vi arbejder pt. på en lille, men sjov overraskelse.
Benny, Svend Åge, og Emil hjalp til med at trække sider og tag på det telt som Sverri har lånt os – uden beregning.
Indrømmet, opgaven krævede snilde og kræfter i een forenighed. I næste uge monterer vi lærred på den gavl, der mangler på billedet.

Vi arbejder pt. på højtryk for at få strøm på arealerne, som et den vigtigste opgave. Dernæst vand, afløb og fjernvarme i nævnte række følge.

Vi satser på at Henrik kan finde de kabler der engang forbandt området med strøm.

31.10.2021

Lad os starte med en fantastisk udsendelse om Orient Expressen, der blev vist på DR 2. Nu fik vi jo bogen om toget i starten af projektet, derfor er der nok ikke så mange nyheder for os der har læst den, men det er virkelig en film, som alle kommende medarbejder skal se. 
Imponerende livsværk af 1 mand, hvis navn vi vil hylde og ære, Georg Nagelmaker:
https://www.dr.dk/drtv/se/orientekspressen-_-verdens-mest-beroemte-tog_260896

23.10.2021

Benny har været i Amtsavisen i denne uge, med en meget flot artikel om IC 3 toget. I skal give jer selv en skøn oplevelse ved at læse artiklen, som er nævnt under hans ungdomsbillede……Der er ingen tvivl om at IC3 toget ligger vores hjerter nært.

Læs artiklen her

2tal Byg fra Assentoft med Peter og Martin besøgte os i starten af ugen for at se togenes omfang. Vi skal se hvordan de kan lukkes inde, så vi kan skabe en opvarmning af pladerne til ca. 20 grader inden folien sættes på.Vi lejer nogle varmekanoner der kører på diesel for at spare på strømmen. Efter folieringen skal togene have en 24 timers tørring af den lim, som sidder på bagsiden af folien. Martin vil gerne tegne vores perron, og måske går vi fra en træløsning, til en flise løsning fordi træ-materialerne er steget voldsomt i den senere tid.

VERDO kom på besøg, Sigurd, som skulle kikke på arealerne, hvor vi skal stå om ganske kort tid. Dejligt med et ungt menneske, som virker kompetent, og særdeles motiveret til at finde den bedste løsning på tilslutningen af fjernvarmen.
Luft til luft og luft til vand muligheder skal undersøges nærmere – end det vi har gjort indtil nu.

Sverri kom forbi i torsdags med rammerne på et stort telt, som han har liggende i hans garage. Vi skal rejse stilladset på mandag, som måske vil være en nemmere løsning end den vi talte med Peter og Martin om……..

17.10.2021
Ugen startede med et fælles møde, hvor vi efter morgenmaden gennemgik togene fra Kongelogen, gennem den blå og til sidst i den røde kupe. Indretningen af hovedindgangen blev diskuteret, og vi fandt gode løsninger til det resterende arbejde. Jeg skrev de manglende punkter ned eftersom vi gik gennem togene. Herefter taler vi om i den kommende uge hvem der laver hvad, og hvornår.
4269 og 4069 blev gennemgået på samme måde, og der var selvfølgelig langt flere punkter at tilføre arbejdslysten, men opgaverne er noteret.
Vi fik ikke taget så mange billeder i ugens løb, men Per Gulvmand har været for at spartle gulvene, som skal slibes inden gulvtæpperne bliver lagt på.
Men først skal vi have gjort 4041 og 4241 rent indvendig. Der er opstået en ide om at gøre det en hverdag eller i weekenden om eftermiddagen, og så invitere pigerne til rengøringen. Vi mænd kan så klargøre udendørs arealerne, der hvor vi skal stå, efter at området er tømt for diverse byggematerialer.
Vi slutter af med aftensmad tilberedt af vores chefkok Jørgen Damgaard. Vi taler om ideen i den kommende uge.

Karsten (tidl. kok hos Jørgen) og hans kumpan kom i fredags og malede tagene, der næsten er færdige nu med grundingen…..

Vi samler det stativ som Karsten kom med på mandag, så vi får den rigtige arbejdshøjde.
Nonbye og Lund Skilte er heldigvis tilbage efter en lang efterårsferie. I den kommende uge skal vi have planlagt pålægningen af folien.
Enkelte af jer har spurgt om at komme ud over vores vanlige arbejdstider, og ideen er kærkommen. Jeg deltager i alle de ønskede forlængdede arbejdstider. Så kan vi få åbnet og lukket rigtigt af i Hallen.
J. Ødum var på besøg for at se togene igen, det var dem der kørte dem fra Fredericia til Randers, og vi får et tilbud på flytningen.
Nu arbejder vi med VERDO om tilslutningen af fjernvarme, vand, el og afløb.

09.10.2021
Nu ligger det helt fast, at vi skal være ude af hallen ved årets udgang.
På mandag har vi et arbejdsmøde kl. 08.00 for at lave en handlingsplan for færdiggørelse af 4041 og 4241, fortsættelse af op bygningen med det andet togsæt, oprydningen af vores lager, rengøring af hallen m.m.
Pånær 40 cm i den højre side er 4041 og 424 taget malet færdigt. Det er kradse sager den skibsmaling, og selvom vi bærer masker og livline, så er udluftningen en absolut nødvendighed.

01.10.2021
Ugen startede i søndags hvor Karsten, Svend Åge, Benny og Jørgen kørte til Hedehusene, hvor de overnattede hos vores togven Bent Klingenberg.
Mandag morgen tog holdet til Tåstrup, hvor vi havde fået lov af Bane Danmark til at skrælle deres MR tog for nogle nødvendige reservedele. Desværre lå toget på siden, hvilket gjorde opgaven besværlig. Vi fik ikke alt det vi havde håbet på, men traileren var alligevel fyldt med en motorcykel, en cykel og nogle togdele.
En stor tak skal der lyde til Bent for hans store gæstfrihed, og selvom holdet havde medbragt deres egen kok, så var det sikkert meget der skulle gøres….


Bent har måske Danmarks største og længste togbane i hans “have” –  3,5 km er enestående, hvor turen går gennem naturområder. Virkelig imponerende!

Ingen togbane uden en rigtig western saloon, hvor der indtaget lidt til ganen. Bent og hans medarbejdere har gennem 50 år brugt rigtig mange timer på at bygge banen og dens huse. Derud kommer en modeljernbane, som slår de fleste i både længe, bredde og ikke mindst i detaljer.

Jeg mødte vores nye nabo Lars Bendix, som har lejet lokaler overfor til deres kaffefirma. De forventer at flytte ind til foråret 2022, og han kikker forbi i næste uge med en pose kaffe for at se togene.
Han får selv lov til at fortælle deres fantastiske historie.

18.09.2021
Ugens største oplevelse var uden tvivl vores besøg hos Martin Pedersen, JP Group i Viborg, der bød os velkommen i et fantastisk show room for nogle af hans mange biler.
Virksomheden blev startet med en produktion af askebægre i massiv gummi, som stod på mange borde, dengang de fleste danske var rygere. I dag omsætter den for mere end en halv milliard på 4 forskellige grene.Produktionen af reservedele har uden tvivl været en særdeles god ide. Vi takker endnu engang af hjertet for ompolstringen af vores sæder, og vi så hvordan firmaet renoverer mange togsæt fra DSB. FLOT!!!
Martins store engagement har smittet af hos os……….

Selvom ugens aktivitet var i Viborg, fik vi alle lavet noget på begge togsæt. Når vi sætter nødbremsen op, skiltet til toilettet og andre knapper, så betyder det at vi er ved at være færdige med 4041 og 4241. Fordelen med renoveringen af det andet tog er at vi ved hvem der er bedst til de mange kommende opgaver. Denne gang står vi ikke med en masse spørgsmål til hvordan vi udfører opgaverne.

Svend Åge var på Samsø med familien, og var på besøg hos Morgen Garage. Her fandt han en ide til vores kommende toiletter til gæsterne……

12.09.2021
Storslået nyhed:  NONBYE a/s i Odder kommer i næste uge for at se vore tog inden de kommer og lægger folie på alle 4 vogne.
Takket være DSB’s store indsats ved Johnny Esbersen lykkedes det at NONBYE a/s bliver den absolut største sponsor blandt de 26 andre virksomheder.

Så er taget klar til maling, da det blev støvsuget i løbet af ugen. Stativet er for bred til bagsiden af togene, derfor lejer vi liften af Stephan.

Sæderne indviet ved hovedindgangen af dem der har lavet stativet, som hermed osse er samtidigt er trykprøvet……..

Et lille hjørneskab blev indkøbt…..

En anonym giver forærede os dette flotte bestik i messing til Kongelogen med 60 dele……

05.09.2021

Vi starter lige med Sporbyen, og dens mange nye spændende aktiviteter.
Vores midlertidige nabo har fået en positiv omtale i medierne, derfor billedet på de sociale medier. Det andet billede handler om en ny oversigt over byens nye boliger. Måske kan I ikke forstørre billedet, men kan I, vil I se at Scandia Ekspressen er påført tegningen.
Vi glæder os til at flytte togene derud, og har tiden med udgangen af året til at gøre togene færdig med den udvendige foliering m.m., 4041 og 4241 bliver 100% færdigt, og vi færdiggør de få ting ved den indvendige indretning ude på perronen ved det andet togsæt.

Folieringen, maling af tagene, 4269/4069, og køkkenet har de kommende prioriteringer.
MR Togene i Tåstrup får besøg af Jørgen, Karsten, Svend Åge og Benny den 27. til 29. september 2021. De overnatter hos vores tog-ven Bent Klingenberg i Hedehusene. Vi har lavet en liste over de reservere, som drengene skal afmontere.
Jørn S. Kom og afleverede gelænderne til det første togsæt, som blev sandblæst, grundet og derefter pulverlakeret i farven GULD.
Hvilken forskel – tak til Speed Colour for deres fortrindelige arbejde.

Vi hjælper hinanden……..Per Christian havde lige et lille problem med lyset på hans trailer, og godt at vi har fagfolk indenfor stort set de fag, som vi skal bruge. Det tog lige lidt mere tid indtil fejlen blev lokaliseret, men nu blinker den, og alle funktioner virker!!!

Selvom man er udlært automekaniker kan man jo altid spraymale……..

LED belysninger er fortsat fantastisk…….

Dupont & Dupont laver altid nogle sjove ting & sager. Ingen ved helt præcist hvad Karsten har gjort Gert, men tankerne er skattefrie……

28.08.2021

FOLIE.
Jeg har talt med Johnny Esbersen fra DSB et par gange i ugens løb. Engang i næste uge har DSB møde med Nonbye i Kbh. som omhandler om starten af foliering af 996 S-togs vogne. Han ringer til mig efter mødet, hvor vi er på DSB’s dagsorden, som et selvstændigt punkt!!!
Det er rigtigt at folien boblede på det IR4 tog som Benny, Jørgen og jeg så blive pålagt af Damgård Jensen i Århus. Årsagen skyldes at togene var blevet repareret med spartelmasse, og når togene skal have folie på skal der gå 30 dage førend den kemiske proces ved spartlingen er 100% tør. Hvis den ikke er det, kan den ikke ånde gennem folien. Nonbye har afrevet folien og påsat en ny, og IR4 toget er nu taget i drift igen.
Billedet er med den gamle folie, som umiddelbart ser fantastisk ud….dengang.

NYT FÆLLES ARANGEMENT
Vores arrangement med Martin fra JP Group er flyttet fra den 7. til den 14. september kl. 15.00. MED ÆGTEFÆLLER og aftensmad kl. 17.30 hos Martin!Prøv at se videoen på hans hjemmeside:

https://www.jpgroup.dk

RUSTFRISKÆRME TIL RADIATORERNE
Benny K. har skaffet os rustfri varmepaneler fra et MR tog i Høje-Tåstrup. Vi skal selv afmontere dem og bringe dem til Randers. Vi finder en løsning.

SJOV MAIL FRA DB.
Jeg får fortsat mail fra vore tyske venner om køb af forskellige togvogne og forskellige tog.
Bare rolig……..der bliver ikke indkøbt flere tog fra vores side.

21.08.2021

VI HOLDER LUKKET I NÆSTE UGE (UGE NR. 34). Må I få en oplevelsesrig ferie på Bornholm med jeres allerbedste halvdele. Den er fortjent. I andre må også nyde livet….
Poul Erik K. fik tømt hallen for vores affald, så den er klar til fotooptagelser. Tak Polle……..
Poul Erik lagde lige sin telefon til, så de 2 yngre herrer kunne vise det flotte arbejde frem for dagens lys.
Indrømmet…….de sorte gummilister pynter faktisk i samlingerne på LED-belysningens skærmkasser. Godt at farveveksleren sidder, så kunderne ikke kan lege med lyset. Vi kommer til at elske det………eller enkelte af os!

4269 har nu mistet sit toilet……Pladsen skal bruges til en (mini) bar, så de kommende gæster i selskabstoget kan bestille drinks hos bartenderen, og få dem leveret hurtigt!

Under min forlængede ferie fik jeg lige en mail fra Poul:
“Hej Peter.Så er det igen tid til lidt billeder fra i mandags.Vi fjernede beholder og vægge så der er plads til en bar.Svend Åge lavede messingkanter og tjekkede tilslutninger og afløb fra wcèt.Hilsen Poul”

Fordelen ved ikke at være så høj er den, at man ikke flytte så mange centimeter, når man skal rejse sig……
Hvem havde troet at messinglister ved gulvet kunne få så stor betydning???

Mens I har været flittige i denne uge, har jeg nydt tiden i Norge. Aldrig har jeg fået så meget ren luft på en uge!
Det meste af fredagen gik med “fjeld vandring”, som IKKE er for børn og sarte sjæle. 792 m var højdepunktet, men den sværeste opgave var at gå fra fjeld til fjeld. Stenbrud, vand, mudder og naturlige skrænter viste os vejen……Ingen gelænder, inger fortov, ingen…..
Vent I nu bare til vi ses igen i uge 35. Mine batterier er fuld opladet, som de mange Tesla’er der kører rundt heroppe.

14.08.20

Vidunderligt at modtage en mail og fotos i ugens løb, som denne;

Hej PeterJeg håber du nyder ferien i fulde drag. Mens ”nedbryderbanden” fjerner vægge i det andet togsæt.Onsdag forsvandt halvdelen af væggene ind til det gamle toilet i den ene vogn.Mens de var voldelige fik jeg loftlyset tændt i den anden vogn. En forlængerledning tænder alle 12 loftlamper nu.Fortsat god ferie. Med venlig hilsenBenny Knudsen

I tirsdags besøgte jeg vores tog-ven Bent Klingenberg i Hedehusene, og jeg tog lige nogle billeder til arkivet. Han er fortsat lige engageret i vores tog projekt, og vi kan godt regne med, at han besøger os snarest. Modeljernbanen er lige imponerende, og man oplever nye små detaljer hver gang. Her er togføren igang med at styre flere togsæt på een gang.

Endelig har vi nu modtaget de gummilister til samling af LED-lyskasserne, som vi gerne ville have. Der findes desværre ikke en H-profil i med 1rille, så vi må finde en løsning på, hvor vi med en hobbykniv kan skære den ene side af – til enderne.

31.07. 2021

Det var sommerafslutningen der tog billedet i denne uge, hvor vi nu har ferie i de næste 2 uger. 
Karsten har nøglen til hallen fordi der er nogle meget engagerede der gerne vil arbejde en gang i mellem i de 2 uger. Nederst har I adresselisten, så Karsten vil arrangere jer der ønsker at komme en dag eller 2……..
Vi fik desværre et afbud fra Dieter på dagen, som vi virkelig havde glædet os til at høre. Det har åbenbart også været gensidigt, se lige hans svar til mig:

Peter har nu fjernet de sæder m.m. som vi vil gemme, så de resterende sæder, stålrammer, lyskasser der står foran toget kan fjernes til genbrug og affald.

Poul Erik svejser og svejser på 4069 og 4269, men blev færdig i torsdags med den sidste reparation.

Slibe-Per bruger maskiner til hans arbejde, men andre bruger hænderne. Begge løsninger er nødvendige for at sikre det allerbedste grundlag for jævne flader, inden at folien skal påsættes.

Der er nu en speciel stil over interøret, når LED lyset tændes i de rigtige farver.

16.07.2021

Selvom det er “agurketid” så holder vi stadig gryden i kog. Det er jo det der er kunsten, selvom hverdage i ferietiden står på familiehygge, ingen stress, kun godt humør og glade positive mennesker…….
Og hvorfor skal det ikke fortsætte i ferien….?
Svend Åge fandt lige denne spændende artiklen om 4 MR tog, der er til salg. Bare rolig……….vi køber ikke flere tog, men vi kan godt bruge radiator ristene i rustfrimetal fra det ene tog, til vores 4240 og 4269. Jeg tager kontakt til vores Jan Andersen fra DSB.

“De 3 musketeer” arbejdede i denne uge på togene, og nu ved vi hvordan vi skal indrette hovedindgangen. Her er gulvet allerede lagt, og de fine messing gulvlister fremstår i et særligt smukt deling mellem væg og gulv.

Vi fjerner det ene toilet i 4269 fordi der skal vi have en bar, som bliver noget mindre end den store “Sara Bar”. Når den placeres midt i toget bliver det nemmere for personalet at bringe lækre drinks rundt i hele toget.
På billedet kan I se at dørene nu opfylder kravene fra Brandmyndigheden og andre.

09.07.2021

Et sjovt billede…..
Vi troede faktisk at der var gået ild i toget da Karsten og Poul skar i pladen, så døren kan blive den ene meter som påkrævet. Det skete faktisk også i det første tog, og det kostede lige 3 savklinger. Årsagen skal findes i hårdheden i den meget specielle træplade. Igen et af mange beviser for at togene dengang blev bygget med kvalitets materialer.

Ida kom med hjembagte snegle i tirsdags sammen med de 2 børnebørn, Malthe & Magnus, som også besøgte os sidste år. Det er nu godt, at vi andre ikke vokser så meget på 1 år……. 

Poul Erik fik gang i Co2 svejseanlægget efter punktsvejsningen. De ganske få rustskader bliver repareret med omhu…….

Den røde saloon er ved at være færdig, og her sætter “de 3 musketerer” de sidste lister og plader op.

Vores motto “ting tager tid” gælder hvor fingersnilde kommer i højsædet. Vent med at se resultatet i næste ugesbrev………

19.06.2021

Nogle gange skal man trækkes op en tidlig mandag morgen….
Så er det jo godt at have en god kollega, som kan se behovet, og træde til med det samme.

Vi er meget glade for at togene er lavet af en særdeles god stål kvalitet, for det betyder et meget begrænset antal svejsninger af rustområder. Men vi har et par steder på togene, som er de samme på alle 4 vogne, og ikke pudsigt, men der hvor der kan samles jordrester. 
Så er det jo godt at have flere smede om bord. Her bruger Poul Erik sit eget svejseværk, hvor han starter med at stifte pladerne. Herefter Co2 svejses de, så holder de i mange år. 

Her er idémagere til at genbruge vore sæder fra 4069 og 4269. 
Sæderne fra de andre tog blev jo givet til vores 2 modeljernbane venner, og et par private mennesker.
Ideen er bare god, idet rammen er 2 EURO paller……det er da genbrug så det basker!
Måske kan vi sælge et sådant sæt til en ordentlig pris efter at sæderne er damprenset?

Selvom slibearbejdet er hårdt og monotomt, så det giver det faktisk en glæde……man ser hvor langt man er kommet, og tankerne kan flyde frit under arbejdet. En skønne dag er arbejdet overstået, og så vil der være et par stykker af os, der vil savne det…..

12.06.2021

Brødrene gebis er tilbage med håndsnilde i opsætningen af paneler og lister. Den blå saloon er færdig………… det samme er mellemgangen. Nu kan vi få et indtryk af hvordan saloonerne tager sig ud, når gardiner er monteret og gulvtæpperne er lagt på gulvet.

Dupont & Dupont har et motto: “Når enden er god er alting godt”…….. Ingen tvivl om at 4069 og 4269 bliver lettere at renovere, fordi vi har erfaringen fra det andet tog. D & D har faktisk tømt 1/3 af 4069 på 2 dage……….

Dania Erhvervsakademi’s udvalgte elever besøgte os for at se togene i den eksamens opgave, som de har brugt måneder på at skrive.Helena var desværre syg på dagen. Vi håber på at de får en god karakter, og er samtidigt sikker på, at vi fremadrettet kan bruge deres løsninger til markedsføringen af vores projekt.

Poul har taget dette sjove billede. Læg mærke til at Gert faktisk sidder “i et åbent vindue”, hvilket ikke er tilfældet.

Poul Erik tester lige håndtagene ved den flotte ølbar, og glæder sig til at slangerne bliver fyldt med øl.

Per og jeg sliber videre med plansliberen på 4069 og 4269, og derefter kommer vandslibningen med hænderne.

Jeg har slået er for stort stykke brød op, da jeg sagde ja til at arrangere IC 3 togets jubilæum den 23.09.2021. Vi må hellere have fokus på at blive færdige med vores 2 togsæt, og bruge kræfterne der. Vores kærlighed og respekt for IC3 lever fortsat…

God weekend – og bon apatite.

05.06.2021

Steen, Mogens, Anders, Benny og jeg havde et konstruktivt møde i onsdags ang. IC3 toget fejring den 23.09.
Vi mødes igen i næste uge, hvor de forskellige arbejdsopgaver bliver uddelt mellem os. Vi er enige om at der skal være et begrænset antal deltagere, som skal tilmelde sig…….

i har nydt glæden ved de forskellige håndværk under hele processen, og her er Gert som møbelsnedker i gang med at lave de sidste finesser på panelerne i den Blå Saloon.

Sverri har leveret nogle flotte stole, som passer fint ind i alle salooner. Den høje ryg gør at siddestillingen er rigtig god.

Karsten hjalp mig med at give disse dejlige mennesker fra ÆldreSagen en “rundtur” i togene, mens jeg selv tog mig af serveringen af kaffe og en tur i Scandia’s historie. Hver gang ser man lyset i deres øjne over den stolte historie……..Den må ALDRIG forgå!

29.05.2021

Kære alle.
Da jeg tirsdag morgen ankom til Randers med toget var perronen fyldt med gamle tog og mennesker udklædt i tøj fra 40’ erne. Det var optagelser til den nye Hvidsten Gruppen film. 

Det er godt at holdet Bent er kommet tilbage , og de er gået til opgaverne med stor entusiasme. Vi leder fortsat efter den bedste løsning til at samle LED belysningens skærmkasser, så samlingerne ikke kan ses. 
Herefter er “Kongesalonen” FÆRDIG!!!!

Det var Bent’s ide at lave de 12 sæder fra det gamle tog som en bænk, hvor Martin Gruppen i Viborg har ombetrukket dem uden beregning………
Derfor var det også hans hold der skulle indvi sæderne.

I går fik jeg lige lyst til at forsætte min slibning af den sidste front, men måtte stoppe da sandpapiret slap op. Faktisk sjovt at arbejde helt alene i den store hal.

Her er efter manges ønsker opskriften på Benny’s dejlige ØLkage.
Kom bare igang i weekenden:

22.05.2021

…….og en af dem var, at Bent, Palle og Peter kom tilbage efter Corona pausen, og selvom Peter ikke er med på dette billede, så var stemningen hurtigt i top. Det samme var arbejds´ivren, og ikke mindst sans for at alle resterende arbejder skal udføres med stor præcision.

At DSB vil finansiere den udvendige folie og Damgård Jensen vil montere den er faktisk den største gave vi overhovedet kan forestille os.Tak er i den sammenhæng et fattigt ord.
Arrangementet den 23. september 2021 tager nu sin form, og igen har DSB vist sig fra en side, som fortjener stor ros. Også Randers Kommune spiller nu med i orkestret. Notere dagen i jeres kalendere – den bliver ikke mindre end STOR!

Per er igang med at afmontere folien på 4069 sættet, og det er nu ikke helt let. Det er vi faktisk meget glade for – for så kommer den nye folie sikkert til at sidde fast i mange år.

Pudsigt er det, at farven ved dørene er kongeblå, det bliver den samme farve som vi vælger til den nye folie……Vi forbliver tro mod togets oprindelse.

Pludselig fik vi problemer med lyset i 4041, og så er der altså en fordel at have en tidligere medarbejder med i teamet, der har forstand i en sådan grad, at han var med til at lave den tykke mappe over alle elektriske installationer.

241’s røde saloon tager i den kommende uge en helt anden form. Lister og paneler bliver monteret, som i de 2 andre salooner.

15.05.2021

Nu vrimler det med opgaver, der kræver finesse og håndsnilde. Ting Tager Tid, men det gør ikke noget når resultaterne bliver som de er blevet.

Per Skov fik lagt det sidste gulv ved indgangene, og der er bare klasse over sildebens mønstret…….Han har bestilt gummimåtter til trinene og messinglister. Sikkerhed frem for alt.

Vi har ikke haft mange interne møder i den tid vi har arbejdet med toget, og grunden hertil er den, at vi er rigtig gode til at tale med hinanden, og diskuter hvordan opgaverne skal udføres – på stedet. 3 kvikke hoveder tænke nu bedre end 1!!!!

Karsten og Gert har afmonteret det første toilet i 4069, som denne gang gik meget hurtigere end det første toilet i 4041. Simpelthen fordi nu ved hvad der først skal afmonteres, og ikke mindst hvordan.

Disse 2 humørfyldte mænd kom med 9 batterier, så nu har vi dem på plads i 4269. Onsdagen sluttede med en lille kontorøl, og et par gode historier fra transport branchen. De har begge både kørt lastbil og samtidigt drevet eget transportfirma…… i rigtig mange år. FLOT – FLOT!

08.05.2021

Per Skov og hans ældste søn er igang med at lægge gulv i sildeben ved de sidste indgange, og de gør arbejdet færdigt i weekenden. Derved kan vi betræde gulvene på mandag, uden at de får rynker på panden.

Vores allesammens Gert kan huske hvordan han og Karsten afmonterede toiletterne i 4041 og 4241. Godt han ikke har glemt det. Denne gang går det meget hurtigere, hvilket jo er logisk………

dav

Ugens højdepunkt var selvfølgelig Svend Aages 69 års fødselsdag, hvor han serverede dejlig kartoffelsalat, og Jørgen grillede denne gang uden at pølserne brændte på. Randers pølsen er ikke blot STOR, men smagen er uovertruffen.

03.05.2021

de 2 herrer sover IKKE til middag…….. 
De er ved at montere messingplader ved soklen til baren. Ikke blot til denne, men messing bliver afslutningen for alle mahogni plader i hele toget. Klasse…….. og dyrt……og svært!

Dette syn har vi ventet længe på. Vi bliver DE ENESTE I DANMARK der får Blå Thor på hane! Den skal lige pudses op, men er lavet af messing. Vi takker THOR for gaven, der er ubetalbar for os.

“Heldet følger de tossede” er et ordsprog, som vi alle kender til. Og det gælder osse i denne situation. Dette bord har vi ment var helt perfekt, lige bortset fra prisen som ligger på 16.995,- kr. Vi var bare MEGA heldige, det vi købte det for 450,- kr. Det er som ny, og har 2 plader med plads til maks. 8 personer i Kongelogen.

LED lyset driller os lidt, men men …. det er godt at have fagfolk til at løse opgaven.

Det er nu ikke meningen at lyset skal være som her i “Palles Tivoli”, men det fortæller bare hvor mange muligheder vi får for valg af farver. Kongevognen har samme lyskonstruktion, men kun 1 farve….

Gert har faktisk været ansat på fabrikken SKOVBY i mange år, som producerede vores spisebord. Her er han igang med at lakere endnu et bord, som vi købte for “en slik” – før vi fandt det rigtige!

20.04.2021

Kunstfond hylder IC3-tog som eksempel på godt design

30 år efter at IC3-togene blev indsat mellem landsdelene, bliver de nu præmieret af Statens Kunstfond.

[object Object]

Min ældste søn Søren hjalp til mandag og tirsdag med at fjerne grafittien på vinduesrammerne. Vi er nu igennem hele selskabstoget, og hvor det fantastisk at se det færdige resultat. Mange af alu-rammerne og gummibåndene er faktisk som nye, velvidende at de sandsynlig er 40 år gammel.  Kvalitet – kvalitet – kvalitet………

Arbejdet med montering af finerpladerne fortsætter. Nu er arbejdsrytmen fundet. Bemærk den smarte løsning på ledningen. Det skal selvfølgelig være muligt at oplade sin mobiltlf. eller sætte strøm på computeren til en præsentation eller til en mødedagsorden, til de firmaer der vil leje salonen.

Sanne fra GardinLis kom med nogle gardin prøver, og det er dejligt at en kvinde kommer ind over med gode indretningsideer. Det er ikke blot et valg af stof og farver, men især ophængningen er vigtig.

10.04..2020
4069 fik fjernet lidt rust hist og pist, og der er faktisk kun 2 steder som efterfølgende har behov for pladearbejde. Som 4041 er der forskel på at fjerne grafittien, den røde farve er faktisk sværest af alle………men knofedt slår meget!

Gert nyder sit eget møbelpolsterrum. Han har virkelig lavet et gedint stykke arbejde med at reparerer bordene, slibe dem og afslutningsvis bejse dem. For at sætte prikken oveni får de lige 2 gange klarlak.

Så er vi klar til at nedkøle vine, specialøl, og sunde drikke i baren. Thor har sponseret 4 køleskabe i alt til vores projekt. Husk at støtte dem næste I handler ind. 

Vi bad Svend Åge om at vente med at kysse til han kom hjem, men som han sagde “så gør øvelse til mester”……….

Det er stort når en anset tidligere medarbejder besøger sin gamle arbejdsplads…….Benny fik virkelig en varm velkomst, da vi besøgte reparationsværkstedet i Århus i onsdags sammen med Carsten fra Damgård Jensen/Brand Factory. IR 4 togene skal alle have den nye røde grafittiafvisende folie på – 43 togsæt i Århus. Carsten gav faktisk håndslag på at han gerne vil hjælpe os med påsætningen af folien……..Vi fik et stykke med hjælp, så vi lige først skal teste vores riller på siderne, som er større end på IR 4 toget.

Her er det færdige resultat, og se lige denne spændende video:

20.03.2021

Så blev LED lyset sat op i Kongelogen, og hvilken effekt…….Vi kan skifte til 6 farver, og kombinere dem i et utal af stemninger. Der er 3 sektioner af lyskilder således, at vi kan belyse kabinerne med vores 3 dejlige farver.

Polle er dagens mand i torsdags i skysovs…vi hentede vores tæpper i Herning hos Wilton, en dejlig virksomhed, der var den første til at sponsere vores togprojekt….. En stor tak til Lars Hjortshøj Andersen, og til Lise, der arrangerede afhentningen.

Følgesedler på tæpperne er hængt op på vores opholdsstue, og Scandia Ekspressen Aps. fik sin første indtægt, idet Polle har solgt noget gammelt jern. Han fortsætter med at fjerne alt – som kan sælges til genbrug!

Er der nogen der mangler en guldbarre?

Det var nu en mandskabsvogn i træ vi skulle se om den kan bruges til vores køkken………2,80 m i bredden og 9,50 mm i længden. Akita hunden er Sara’s, der tog os alle med storm. Den er kendt for at skræmme bjørne, men drengenes former var for store for den lille hund.

Stephan viste os den enorme hal med Randers’s længste swimming pool……

Vi havde et meget konstruktivt møde med Carsten Godsk Jørgensen, der er ansat hos Damgård Jensen/Brand Factory, som skal lægge folie på alle S-tog.
De ca. 700 vogne er bygget i vores hal K, som Carsten syntes særdeles godt om – “det kan godt få hårene til at rejse sig på armen….”

Vi besøger ham og DSB på Centralværkstedet onsdag den 07.04. for at se hvordan de lægger folie på et IR4 tog, der har en anden form for lameller på siderne end vores.

Vi håber han også skal lægge folie på vores ven Martins IC 3 tog i Viborg

13.03.2012

I mandags fik vi fint besøg af Søren Sørensen og Henrik Leth, som vist ikke behøver en nærmere præsentation.
Vi ville gerne tale med dem om vores mange projekter, herunder IC 3 jubilæet, og Hadsund Peter.
Søren fortalte en masse sjove anekdoter fra hans mange år på fabrikken.

For første gang blev der dækket bord i Kongelogen – i onsdags.. Den tager form nu!

Det var fordi vi fik besøg af 4 drenge, som er interesseret i at give os nye ideer til at drive en restaurant. Det var Carsten, som har skaffet os LED belysning, der havde inviteret nogle af sine venner. Jimmi til venstre har drevet et diskotek i mange år i Løkken, og har været med på SMUK til at forbedre deres mange barer. 
Morten med skægget har tidligere været leder af biografen Nordisk Film i Randers, og er nu adm.dir. hos Dansk Hestevæddeløb.
Thomas er udlært kok og tjener……og underviser nu på Kokkeskolen i Århus.
Carsten er forsat medejer af Develtron, og er ganske kreativ.
Vi fik 21 input, hvoraf nogle var nye ideer, men ikke mindst fik vi bekræftet nogle af vores egne, at de højst sandsynlig vil holde vand, når vi bringer dem ud i livet.
Vi er faktisk beæret over at de udviser et stort engagement, og Jimmi der kom langvejsfra havde læst på lektien på forhånd.

I går lavede vi en aftale med Steen Jørgensen om hans MR tog, hvor vi på mandag starter med renoveringen. Han stiller det til rådighed på favorable vilkår, således at vi først skal betale det, når vi begynder at tjene rigtige penge.

06.03.2021

Per Christian beundrer vores flotte blå tapeter og de guldmalede lister..

Montagelisten er klar til at fastsætte lyskasserne med LED belysningen. Vi glæder os til at se effekten af belysningen i mørke………

Så fik vi lige besøg af en flot fyr, Jørn, der jo har lavet vores flotte hjemmeside, med nye tilretninger. Se dem på www.scandiaekspressen.dk

Vore “2 stabile støtter” borer og gør klar til at popnitte listerne. Bemærk lige den sjove tang, som Poul Erik havde medbragt:

Fandt lige denne video om 4069 på You Tube. Så har I lidt at kikke på i løbet af weekenden. Bemærk de mange procedurer der skal overholdes, inden toget er klar til afgang…….

27.02.2021
Vi starter lige med en meget spændende video, som Mogens har lagt op på hjemmesiden Togfabrikken i Randers på FB:
https://www.facebook.com/mogens.n.mortensen/videos/10221688757800580
Ellers var mandagen en stor dag i hal K, med besøg af Sara, der nu er færdig med panelerne og trælister til togene.
Palle har ydet en stor indsats ved at bejse og give klar lak hjemme i hans kælder, så vi kan faktisk i næste uge monterer “Kongelogen”. Så mangler kun LED lyset og så er den FÆRDIG……..
Den røde saloon er også færdig tapetseret, og Per Christian kommer på mandag og færdiggør indgangene.

Vores nye ven Poul Erik Køpke har hentet de sidste sæder, så nu er der blevet ryddet op i vores rode hjørne…….. Han har flere gange kørt på lossen med diverse affald.

Her er pladerne, så når der kommer lister foroven og for neden er hullet lukket….

Sara har investeret i en spritny VW transporter, som hun havde et lille uheld med på vej hjem til Ebeltoft. “Bare den nu ikke brænder sammen” sagde hun hvortil jeg hurtigt svarede; “nej da, det er jo en fabriksny bil, den brænder da ikke samen, men måske din udslidte VW”…. Den brændte nu ikke sammen, blot en fejl i elektronikken. Måske skal hun have lidt reklame på siderne hos vores ven Morten?

I går var jeg til en times videooptagelse hos Stig, som laver fjernsyn til Kanal K. “Wellcome to my world”. Det var meget spændende, og jeg tror det bliver en rigtig god udsendelse om vores projekt. På hans FB side kan se alle de kendte mennekser han har mødt i sit spændende liv. Jeg får et link til det færdige resultat snarest, og sendetider…….

Her ses han sammen med vores allesammen Ole Olesen:

20.02.2021

Karsten fik nye Tarzan underbukser, da de gamle iflg. Dorte er noget medtaget. Det var faktisk Pers kone, der lagde symaskinen til. Vi vil gerne se fødselsaren iklæde sig de nye badebukser. Der fulgte også et gammel Tarzanhæfte med.
Rødvin og bogen om veteranbaner i Hedehusene vakte glæde, det samme gjorde de 2 støttehjul til hans el-cykel. Så er han sikret til sommerens øl-indtag i Venezuela. Hjælmen og elefanten med olielampe må være til fri fantasi.

Vi venter med billederne af Karstens mange gaver fra hans fødselsdag i sidste uge …….
Dejligt at vi faktisk hver uge får besøg af personer, der interesserer sig for vores togprojekt. Læg lige mærke til manden til højre. Han har, som de andre, hænderne i lommen. 

Ingen tvivl…..vore tapeter har klasse. Se nu den blå salon, og forestil jer hvordan den tager sig ud med mahogni paneler og lister under vinduerne gennem hele toget, og det blå gulvtæppe, som vi snart skal have hentet i Herning……….

Gert har fundet sig et lille fristed, hvor han kan slibe vore borde, som skal bejses og efterfølgende have den samme skibslak, som Sara brugte til baren…….

13.02.2021

Ugens højdepunkt var uden tvivl Karstens 70 års fødselsdag i onsdags. Han blev overrasket flere gange med gaver, musik og deltagelse af Dorte, datter, lillesøster og svorger. Der kom tidligere en gammel ven fra folkeskolen.
Måske kan vi få ham til at tage nogle billeder til næste ugebrev, af de gaver han fik af os ALLE! 

Vores allesammens Sara kom med de fræsede lister, som blev kørt hjem til Palle, der igen arbejder hjemmefra med vigtige opgaver!

Vores sæder genbruges igen af vore venner i Grenå, der hentede en 20 stykker.De skal bruges i deres fine lokaler, og vi er inviteret til at se dem efter Covid 19.

31.01.21
Mascot var der igen for at lave deres produktkatalog færdig, og disse nedenstående billeder taler deres eget sprog. Hvilken prægtig hal vores tog står i!!!

Benny K. fandt lige denne sjove vinkel. Svend Åge og Karsten ligger under baren for at færdiggøre afløbet fra vasken, men de har bedt om ikke at vise nogle billeder………da tøjet ikke kunne nå sammen!  he he

Vi er kendt i Randers. Disse 2 prægtige mennesker bankede på vores vindue, fordi de vidste vi arbejdede på toget, og nu ville de gerne se, hvor langt vi er kommet i opbygningsarbejdet. De er desvære pt. begge arbejdsløse som Sales Manager og Export Manager for 2 kendte store virksomheder, og måske ser vi dem en dag i kedeldragt for at hjælpe til??? hvis ikke de snart for jobbet tilbage.

Jørgen & jeg havde en fantastisk weekend, hvor vi besøgte Hedelands Veteranbane med Bent Klingenberg, som er æresmedlem. De fik 2 mill. kr. til skiftning af sveller, hvilket arbejde udføres af frivillige. Næste gang vi kommer har banen forhåbentligt åben, så vi kan køre en tur i den skønne natur.
Få flere informationer på deres hjemmeside:  
https://www.ibk.dk

24.01.21

Vores allesammen Karsten fylder 70 år onsdag den 10. februar 2021, og han vil gerne invitere til en lille komsammen, hvor der serveres smørrebrød med tilbehør ved 12 tiden i Hal K.
Vi indretter bordene i toget med varmeapparater, og i god afstand, således at vi fortsat har fokus på Corona reglerne.
Han vil gerne vide hvor meget smørrebrød der skal indkøbes, så tilmelding er nødvendig til mig, på denne mailadresse.
Emil har igen været i fokus i Amtsavisen med hans film, som vises på denne web adresse, hvis I ikke allerede har set filmen.
https://dinavis.dk/nyheder/2021/01/20/digital-premiere-paa-scandia-de-sidste-dage/
Så fik vi håndvasken isat i baren med et fint blandingsbatteri.
Og
Lyskasserne er hentet af Palle, der sammen med Jørgen påsætter folie i Palles kælder.

“Der sker ikke så meget med toget hva’?” Den sætning har vi fra flere sider, men det forholder sig nu sådan, at forarbejdet udgør mindst 90% af opgaven. Dette blev bekræftet af “Nordmanden” Per Christian, der brugte 3 timer på at tapetsere “Kongelogen”
Nyd lige det færdige resultatet og tapetets kvalitet og udseende. 
Vi er næsten færdige med at vandslibe, som foretages i hånden, hele vores togsæt. Der er kun 1 uges arbejde tilbage, så er vi klar til at sprøjtelakere siderne. Temperaturen skal dog være omkring 15 grader i hallen, for at få det bedste resultat.

Fandt lige et billede af en hestetrukken “taxi” til Martens Hotel, som er produceret på Hvidmøllevej.

18.01.21

Vi startede mandagen kl. 08.00 med mange grin og latter, og sluttede torsdagen med Palle og Poul Erik på slap line…….. Sådan! 
Mange virksomheder misunder os for vores humoristiske frie omgangstone.